Hamvas Béla
Boldogság
A boldogság az Első Lélek legelső érzé- se — a boldogság az első tudat, az első emlék, az első tapasztalat, az első gondolat, az első cél. Ez az első érzés- akarat-cél-tudat-gondolat, ez az Első Világ és Első Élet, ami benne lüktet a fákban és kövekben, a vizekben és a csillagokban, az emberekben és az istenekben. Ez az Első Érzés, amin a világ nyugszik, mint az őskőzeten a föld. A Boldogság a világ első érzése, amivel a nemlétből felébredt életet fo- gadja. vissza
Augustinus
A boldogságról
Nem a boldog életre kívánkozik-e min- den ember? Hol ismerték meg, hogy ennyire áhítják, vagyakoznak rá? Hol látták, hogy ennyire szeretik? Mindenki birtokoija a boldogságot, ám senki sem tudja, hogyan és meny- nyire. Mondjuk, valaki egyszerűen úgy érzi, boldog — és ő valóban boldog. Másvalaki a boldogság reményében, vá- gyakozásában érzi ugyanezt — ő más- képpen boldog, meg várakozik, és e várakozás több boldogságot hoz szá- mára, mint amaz embernek, ki nem is reményli ezt a távoli, talán soha be nem köszöntő eszményi pillanatot... Ki a boldog valójában? Talán nem ragaszkodnánk e megfoghatatlan ámu- lathoz, ha nem őriznénk róla titkokat a lelkünkben. Ime a neve: boldogság. De mit jelent e szó neked s nekem? Nem a szó csengesében találjuk-e meg örömün- ket? Hisz jelentése ott van az emléke- inkben. Ha pedig ott van, talán már vala- mennyien lehettünk boldogok. Ha létez- ne közös nyelv, amelyen megkérdez- hetnénk a világ összes emberétől, hogy akarnak-e boldogok lenni, ők minden habozás nélkül - hála emlékeiknek - igennel válaszolnának...
Hallom balgaságom zümmogését, mely tétovázni, habozni késztet. És em- lékeimből előcsalogatok egy képet, a boldogságét, és mondom: — Ne hallgass a hangra, mely a föld- re ránt, engedd, hogy vagyaid elenyész- szenek. Magamból indult e háborgás magam ellen. Kinlódva evesedtem, fáradtan lihegtem. Forgolódtam és hánykolód- tam bilincseim közt, bárcsak lepattan- nának rólam abroncsaim. Befelé mon- dogattam: — Közel állok a célhoz: a boldogság- hoz — és bilincseim kioldódtak. vissza
Tatiosz
Boldogtalan boldogok
Ha a boldogságot kutatod, belül keresd, emlékezeted roppant nagy csarnokában. Itt tied az ég, a föld, a tenger, a csillagok. Itt találkozhatsz önmagaddal. Csak egyet- len egy nem lehet a tied: a perc, amelyet elfeledtél. Amire nem emlékszünk, már nem a miénk... Az emberek bebarangoiják a világot, megcsodálják a hegyek égre meredő csúcsait, a tenger egekig ívelö hullámait, a folyók félelmetes kanyargásait, az óce- án végtelenjét és a csillagok semmibe tűnését. Csodálnak, miközben elfelej- tenek emlékezni. Boldogtalan, aki emlé- keire ügyet sem vet, és boldog ezek szerint csak az lehet, aki emlékezni képes. vissza
Seneca
A boldogságról
A tetőpontra az jut, aki tudja, minek örüljön, aki boldogságát nem tette má- soktól függővé, aki nem nyugtalankodik, aki bizik önmagában... Hát tanulj meg örülni! De ne hidd, hogy a reményeket s a legédesebb mu- latságokat hiábavalónak tartom, s ezzel megfosztalak az élet kínálta gyonyö- rűségektől. Ellenkezőleg. Azt akarom, hogy sose légy szűkében a vidámságnak, hogy házadban mosoly fakadjon, s ha ott terem, tebenned lakik. Más vigassagok nem töltik el a szívet valódi örömmel, csak homlokod ráncát simítják ki futó pil- lanatokra... Hidd el, az igazi boldogság komoly dolog. Vagy azt képzeled, hogy bárki képes derüs arccal — ahogy mostani aranyifjaink mondják — ,,feldobottan” megvetni a halált, ajtót nyitni a szegény- ségnek, elszenvedni a fájdalmakat és elhajítani az élvezeteket? Aki ekképpen gondolkozik, boldog, de nem igazán. Neked másmilyen boldogságot kivánok: olyat, amelyik sosem hagy el, ha egyszer megtaláltad a forrását. Ami könnyen elérhető, az a felszí- nen csillog; ami érték, olykor fénytelen, és a mélyre kell ásni érte. Amiben a so- kaság élvezetét leli, sivár és illanó gyö- nyörűséget kínál. Amiről én beszé!ek, az a felszinröl nem látható, és bensődben derül. Szórd szét, ami csillog, az igazi jóra vesd tekinteted: örülj a magadénak. Hogy mit jelent ez? Téged és éned leg- szebb részét. Még ez alkalmi testet, a köntöst — bár nélküle semmi nem tör- ténhetne meg — csupán szükségesnek, mint fontosnak tartsd. Hiú gyönyöröket táplál, illanó örömöket, melyek könnyen átcsaphatnak szomorúságba, emésztő bánatba. A gyönyör a fájdalom szaka- dékába zuhan, ha nem ismer határt. Ám megfékezni nehéz azt, mit korábban jonak hittél. Az igazi jóra kockázat né!kül vágyódhatsz. Szeretnéd tudni, honnan ered? Ha szándékaid becsületesek, cselekedeteid helyesek, lelkiismereted nem zúgolódik, és megtagadod a véletlen ajándékait — akkor egyenes gerinccel járhatsz az úton, azon az úton, amit életnek nevezünk... Kevesen járják az utat az út termé- szete szerint. Inkább a saját természe- tüknek hódolnak, s mint a folyó árjával tovaúszó holmik sodródnak egyik partról a másikra... ,,Rosszul él, aki mindig csak élni kezd” — mondja Epikurosz. ,,Miért?” — kérded joggal. Mert senki sem gondolkodik akkor, amikor éppen csak belefog az életbe. Tartsd ezt szem előtt: gondolkozz és élj! vissza
Marcus Aurelius
A benned trónoló istenségről
Ha embertársaid tettei helyesek, nem kell zúgolodnod. Ha helytelenek, világos, hogy öntudatlanul cselekszenek így. Mert minden lélek akarata ellenére mellőzi az igazat, nemkülönben az embertársai iránti méltányosságot. A jó ember sajátsága, hogy elfogad- ja mindazt, amit a sors neki szánt, nem mocskolja be a bensejében trónoló isten- séget — az észt —, és nem dúlja fel nyu- galmát csalóka képzetek özönével, ha- nem megörzi szívét derűsnek, alázattal jár az Isten nyomdokain, nem vétve szóval az igazság, cselekedettel az igaz- ságosság ellen. Befelé nézz, bensődben fakad fel a jónak forrása, s ha szüntelenül mélyíted azt, szüntelenűl buzog! ... Amelyik pilla- natban csak akarsz, visszavonulhatsz önmagadba! Az ember számára semmi sem jó, ami őt nem teszi igazságossá, meggon- dolttá, férfiassá, szabaddá, és semmi sem rossz, ami nem teszi a mondottak ellen- kezőjévé... Egyaltalán ne elmélkedj töb- bé arról, hogy milyennek kell lennie a jó embernek, hanem légy olyanná! vissza
Gracián
A halhatatlanságról
Engedélyezz magadnak megbocsátható botlásokat. Egy kis gondatlanság olykor a képesség legjobb ajánlólevele. Az irigység törvényszéke előtt az nyeri meg a pert, aki hibásabb. Aki tökéletes, azt a bün- tetlenség bűnével vádolják, s mert tö- kéletes, elmarasztalják. A gáncs villám módjára csap le az ormokra. Hagyd Homéroszt aludni, színlelj némi hanyag- ságot — tehetségben, batorságban, de sohasem bölcsességben —, hogy meg- nyugtasd a rosszindulatot. Dobd oda köpenyed az irigység bikájának, hogy megmentsd halhatatlanságodat. vissza
Erasmus
A boldogság hiedelem kérdese
Tévedni nagy szerencsétlenség! — mon- dogatjak. Dehogyis! Nem tévedni az igazi szerencsétlenség. Vannak, akik azt állít- ják, hogy a boldogság a tényektől függ. De tévednek: attól függ, hogyan fogjuk fel a tényeket. Mert az emberi élet oly bonyolult és annyira homályos, hogy tisztán szinte semmit sem látni. (Igy tarják az ,,akadémikusok” is, a legkevésbé rá- tarti bölcsek.) Végtére is úgy áll a dolog, hogy az embert oly fából faragták, hogy a látszat, a hamis jobban megragadja, mint az igaz valóság. Ha erre nézve bizonyítékot óhajtasz, térj be egy templomba, mikor prédikál- nak. Ha komoly a téma, a nyáj unat- kozik, egyesek ásítoznak, mások meg szunyókálnak is. Ha a szájaló (nyelvbot- las volt csak, szavalót akartam mondani) vénasszonyos mesébe kezd, az alvók fölébrednek, es áhítattal hallgatják a pásztor történetét. Innen ered, ha egy szent alakját költői módon festik le, vagyis körülötte több a mese, azt buz- gobban tisztelik. Igy volt ez Szent Györggyel, Szent Kristóffal, Szent Borbálával — Szent Péter, Szent Pál és Krisztus kárára. Olcsón hozzájuthatunk a boldogság- hoz. Hiedelmeket könnyen magáévá tesz az ember. Olykor ezek adják az élet legfőbb örömeit... Mondjuk, valaki büdös sózott halat eszik, míg mások meg a szagát sem áll- ják, a halevőnek a bűz mégis ambróziá- nak tűnik. Mi,hiányozhat neki hát a bol- dogsághoz? És ha valakinek ritka rút a felesége, de az ő szemében versenyre kel a milói Vénusszal is, vajon neki mi más jelentené a boldogságot?... Nincs különbség balgák es bölcsek között, vagy ha van, az a balgákat di- cséri. Először is, mert a boldogság na- gyon kevésbe kerül nekik: egy parányi képzelőeröbe; másodszor pedig: gyönyö- rüségüket számtalan emberrel képesek megosztani. vissza
Hamvas Béla
A zöld filozófiája
Az emberi világ nagy szava: a szeretet... Másik nagy szava: a boldogság. A bol- dogság sohasem közös... Mindenki a maga számára boldog, ahogy mindenki a más számára szeret. Ezért a boldogsággal a magány jár együtt, ahogy a szeretettel a közösség. A magányos ember nem tudja, mit jelent szeretni. Nem kívánja a közösséget. Nem akar együtt élni. Eletének értéke: a bol- dogság. Persze a világ nem csak ezt a két szót ismeri. A Szeretet és a Boldogság mellett ott van: a Tudás, a Szépség, a Hatalom, a Béke, a Szenvedés. A lét tele van nagy szavakkal, ahogy tele van lelkekkel, és minden léleknek megvan a maga nagy szava. Az Első Lélek az érzésfölötti érzés- ben él, abban az örömben és gyönyörű- ségben, amely a legelső, s amely mé- lyebb, mint a szeretet, mélyebb, mint a szenvedés, mélyebb, mint a tudás, a szépség, a hatalom, mélyebb, mint a béke — olyan mélyen van, hogy oda könny nem ér le soha: a Boldogság ez, amelyből az istenek születtek. Elég, ha egy ember Beethoven IX. szimfóniájára gondol, Schiller Öröm- ódájára és Dionüszoszra. Elég, ha az ember arra gondol, bogy miképpen rohannak ma a tőzsdére, színházba, köny- vekért, mulatságba, sportba egyetlen csöpp örömért. Elég, ha az ember el- gondolja, hogy miképpen házasodnak, szerelmesek, barátkoznak, harcolnak, játszanak egy percnyi boldogságért. A modern ember törekvése: öröm és bol- dogság. vissza
Schopenhauer
Tanács
Hogy ne legyen nagyon boldogtalan az ember, a legbiztosabb szer, ha nem kí- vánja, bogy nagyon boldog legyen. vissza
Montesquieu
A boldogság embere
Rendszerint a vágyainkat követjük: hegynek fel, völgybe le, ahová a szél sodor. Nem megyünk, hanem vitetjük magunkat, miként a faág, amely (úszik az árral. Hol szelíden, hol vadul — mindig a viz természete szerint. Két nézet kö- zött lebegünk: mindennap új szeszély! Semmit sem akarunk szabadon, semmit teljességgel, semmit állhatatosan. És ezt nevezzük boldogságnak!.
Ha csak boldogok akarnánk lenni, az konnyű dolog volna; ámde boldogabbak akarunk lenni a többieknél, s ez bizony csaknem mindig nehéz, mert a többieket boldogabbnak véljük annál, amilyenek valójában. vissza
Marcus Aurelius
Test, lélek, értelem
Az emberek alig tudják, mit jelentenek ezek a szavak: test, lélek, értelem. A test érez, a lélek lát, az értelem gondolkodik. De a jó embernek van meg néhány roppant tulajdona: a szelíd nyugalom, az illendő alázat, a derű és az igazságos cselekedet. Érez, ha érezni, és lát, ha látni kell, gondolkodik, ha értelmét teszi próbára az élet, de bölcs megnyugvással fogadja, ami a sors rendeléséből neki jutott. Semmi nem nyugtalanítja, beszédében igazmondó, cselekedeteiben igazságos. Mikor a világ félreérti, ő akkor is derűsen él, nem neheztel senkire, és nem tér le arról az ösvényről, amely az élet céljához, az igazi boldogsághoz vezet... Mint ahogy az orvosok kéznél tartják a műtéthez szükséges eszközeiket, úgy te is mindig tartsd kezed ügyében isteni és emberi tulajdonsagaidat. Mindenben — még a legcsekélyebb dologban is — úgy járj el, hogy ne feledd: a kettő kapcso- latban áll egyrnással. Mert semmi emberi dolgot nem intézhetsz el jól, hogy ne hi- vatkoznál az istenire. Ugyanez áll meg- fordítva is... Szeretnéd megtalálni a boldogságot? Ha követed a józan ész szabályait, ha buzgón, határozottan, békés lélekkel azt teszed, amit a pillanat kíván, ha sem jobbra, sem balra nem téved el tekin- teted, ha nem nézel maszkok után, és cselekedeteid összhangban állnak a ter- mészettel, ha minden szavad a hősi idő- ket felidézö igazság jegyében születik, ha semmit sem vársz, és semmitől nem re- megsz, ha megörzöd lelked és szellemed tisztaságát— akkor biztos lehetsz benne, megtalálod, amire annyira áhítottál: a boldogságot. Ebben senki meg nem aka- dályozhat. vissza
Gracián Arról, aki nem remél és nem vágyakozik...
Legyen kivánnivalód. Enélkül boldog- ságodban is szerencsétlen leszel. A test lélegzik, a lélek vágyakozik. Ha mindent megkapnál, kiábrándulnál a már meg- szerzettböl, és még többre áhítanál. Mert kell a léleknek, akár az értelemnek, egy kis megszereznivaló, ami élteti a vágyat és a reményt. A boldogság csömöre ha- lálos. Az igazi boldogság éltet és reméltet. Amikor kiégnek a vágyak, velük pusztul a boldogság ígérete is. Aki már nem remél, aki már nem kíván, annak félnivalója is akad. Boldogtalan boldogság az övé. Ahol a vágy végződik, ott kezdődik a félelem. vissza
Tatiosz
Szókratész boldogsága
Szókratész, a görög bölcs magas erkölcsi elveket hirdetett, és azok szerint élt mindhalálig, szerényen és igénytelenül. Még cipőt sem hordott, mezítlen lábak- kal rótta Athén utcáit. Naponta betért a Plákára, hogy gyönyörködjék a sok szí- nes áruban. Alkibiádész megkérdezte egyszer, bogy minek teszi ezt. Szókratész Igy vá laszolt: — Azért járok a Plákára, hogy meg- nézzem mindazt, ami nélkül tökéletesen boldog vagyok. Birtoklás, szerzés, hírnév és dicsőség, amire vágytok — ezért nem találjátok meg a boldogságot. A boldog- ság nem azt jelenti, bogy valamit meg- szerezzünk hanem azt, bogy tudjuk, mire nincs szükségünk. vissza
Seneca
Az erény boldogsága
Epikurosz azt tanítja: az erényes ember boldog, mert a boldogságát az erényből fakadó gyönyörteljes érzés teremti. Meg azt is állítja: nincs boldogság gyönyör nélkül. Utána pedig: az erény boldogít, de nem tesz teljesen boldoggá. Hogyan lehetséges ez? Én még nem jöttem rá. Hisz a boldog életnek min- dene megvan, ami a boldogsághoz kell; vagyis a boldog élet egyszerre boldog és a legboldogabb.... Ha megnevezel valakit, aki másoknál boldogabb, akkor meg tudsz nevezni a boldogabbnál még boldogabbat. De a legfőbb jónál jobbat nem ismerek, fölötte nincs már több l épcsőfok. A boldog ember — az erény embere, és higgy Epikurosznak: aki erényes, az valóban boldog. Az erény nem fokozható, nincs jó erény és jobb erény. Egyetlen erény van: az erény. Erényed feljogosít: élj boldogul!... vissza
Erasmus
Tudatlanul élni...
A Balgaságnak köszönhetjük az élet javait is. Az mind semmi, hogy nekem köszönhetitek az élet kútforrását, be- bizonyítom nektek, hogy én ajándé- kozom az élet minden édességét. Minek nevezzük az emberi életet, ha elvesszük belőle az édes élvezeteket? Hallom, tapsoltok. Tudhattam volna, hogy nem akad köztetek egy bölcs sem, helyesebben egy balga, ki ne volna egy véleményen velem. Még a sztoikusok sem vetik meg az élvezetet, bár szor- galmasan szapulják a tömeg előtt, pusz- tán azért, hogy a többieket elriasztva maguk bővebben élhessenek vele. De mondjátok meg nekem: van-e az életben vidámabb, derűsebb, bájosabb, ízesebb, kellemesebb, csodálnivalóbb az élvezetnél? Ő az élet sava-borsa, a Balgaság füszere. Még a jó öreg Szo- phoklész is, akit nem magasztalhatunk eléggé, ily dicséretet zeng róla: ,,Tudatlanul élni mily gyönyörteli.” vissza
Petrarca
A boldogságról
Öröm: Boldog vagyok. Ész: Ezt mondta magáról a nagy Pompeius is, mikor orgyilkosai karddal támadtak rá. Pedig valljuk meg, soha nem volt boldog, még akkor sem, amikor a legboldogabbnak tünt, amikor élete ragyogó fényben pompázott. Öröm: Boldog vagyok. Ész: Boldog vagy, miközben úgy élsz, mint az otthontalan vándor, a kü- lönös távfutó. A rögös utat végigjárva valóban az lehetnél, ha közben ezer veszély nem térítene el utadról... Öröm: Lelkem azt súgja: én mégis boldog vagyok. Ész: Jól tudom, miféle boldogságról beszélsz, de csak ámítod magad. Miként a költő írja: a boldogság — nyomorúság. Azt mondod, lelkedben érzed a káp- rázatot, de ez meg nem igazi boldogság, a neve is mutatja: képzelet, fantázia, de út lehet az igazi boldogság felé. Nem titkolom csodálkozásomat, amikor a boldogság igézetében ringatod magad. Az emberek sok dologban bölcsen lát- nak, de ha boldogságról esik szó, sze- müket fátyol fedi. Vélt boldogság az övéké, mert azt hiszik, hogy dolgok em- bert boldoggá tehetnek. Nem akarnak tudni róla, hogy amijük van, az ingatag és múlékony. De vannak mások, akiknek az erény jelenti a boldogságot. Magam sem tagadom, hogy ők közelebb állnak hozzá, de életük örökös harc: az erény és a kisértések harca. Sajnálom öket, mert tévelyegnek, hisz biztonság nélkül nincs boldogság. Öröm: Én mégis úgy látom, hogy boldog vagyok. Ész: Már válaszoltál is magadnak. Ha a tévedés boldoggá tenne, kevés ember volna boldogtalan. A tévedés szül- te öröm hamis és kurta. Csak az igazság szilárd. A tévedés: füst es árnyék, mely kezedből elillan. De eljön majd a kor, mely az árnyakat elhajtja, s a leplet lerántja a hamis örömökről, véget vet az ábrándoknak, es megmutatja a boldog- ság valódi értékét... vissza
Buddha
Tanitása a boldogságról
— Így érvel az ostoba: ez a föld az enyém, ezek itt az én gyermekeim. Ime minden együtt van, hogy teljes legyen a boldogságom — mondta Buddha a tanít- ványainak. Hallgatói megkerdezték: — Miért ostoba az efféle gondolko dás? — Mert aki ezt mondja, az azt sem érti, hogy még ő maga sem a saját tu- lajdona. Valójában semmit sem birtok- lunk, csak őrizzük egy ideig. Aki képtelen a dolgokat továbbadni, azt a dolgok birtokolják. Bármi legyen a kincsed, úgy tartsd a kezedben, mintha vizet mar- kolnál. Ha a tenyeredbe zárod, össze- nyomod; ha magadhoz láncolod, a lé- nyegétől fosztod meg. Tartsd szabadon, es örökre a tied marad. Ez az igazi bol- dogság! vissza
Hamvas Béla
Ünnep és közösség
Mintegy száz evvel ezelőtt néhány költő és gondolkodó elkezdte hirdetni, bogy a lét szenvedés. A tanítás régi volt és meg- lepő. Az elsők, akik erről beszéltek: Byron, Leconte de Lisle, Schopenhauer, Poe, Kierkegaard, Baudelaire azt mond- ták, amit az őskínaiak, a hinduk, egyip- tomiak, görögök, őskeresztények. A tanítás hamar terjedt, és az életöröm- felfogást rongyokra tépte. Ma már na- gyobbára mindenki tudja, hogy semmi okunk sincs az élet szép, igaz, jó, nemes és vidám voltában hinni. A dolog nem azon múlik, hogy ar- cunk megráncosodik, mint ötezer éve a kínaiaké; nem attól, hogy a boldogság használt el bennünket; szemünk megtö- rik, agyunk elfárad, gerincünk meghajlik, elkezdünk unatkozni, magunkra mara- dunk és meghalunk, mint a görögok, hin- duk, régi keresztények. Az öregasszony csontos, bütykos, aszott, száraz, remegő keze nem azért ilyen, mert sokat dolgozott. A kéz az öröm után nyült. Arc sosem tud ilyen megren- ditóen és megsemmisítően őszinte lenni. A kéz l áttán a világ legoptimistább l énye is megszeppen. Végül mindnyájunk keze ilyen lesz, ilyen szomorú, fáradt, tanács- talan, elhagyatott, szegény, öreg kéz. Az egyetlen, amit az ember tehet, mint Dosz- tojevszkij, leborul előtte es nyög: nem előtte, hanem az egész emberiség szen- vedése előtt! Amikor mintegy száz évvel ezelőtt újra észrevették, bogy az élet szenvedés, semmi egyebet nem vettek észre, mint az öregasszony kezét. S a helyzet azóta csak annyiban változott, bogy az emberiség egy része kitart az optimizmus mellett. Mindenekfölött ragaszkodik annak l át- szatához, hogy az élet öröm...
A legenda beszéli, hogy nagy bölcs addig imádkozott, amíg elérte, amit kívánt: a mennyországba léphetett az üdvözültek közé. Teijes napot tölthettek itt a boldogok között, napkeltétől nap- nyugtáig élhettek ellziumi életet. Az első bölcs az élményt nem bírta el, és be- lehalt; a második elméjében megza- varodott; a harmadik az élményt magába zárta, őrizte élete végéig, s a megszerzett boldogságot magának tartotta meg. Csak a negyedik bölcs távozott egészségesen és épen, mert a látottakat arra használta fel, hogy azon, aki hozzáfordult, segítsen. A szenvedés köréből mindenki sza- badon kiléphet, ahogy tud, és a boldog- ságot elérheti. De azoknak, akik az üdvözültek világát megismerik, negyed- része a nagy élményt nem tudja elviselni, és belepusztul. Mindennap látni olyan embert, aki a mennyország kapujában összeesett és meghalt. A másik negyed- rész megkótyagosodik. Ilyen fanatikus bolondot is látni eleget. A harmadik ne- gyedrész a boldogságot magába zárja és önmagának tartja meg, és nem ad belőle másnak... A boldogságot csak a negyedik bölcs bjrta el. Mert a gazdagságot, örömet, tehetseget meg szabad szerezni, de jaj annak, aki hozzá nem elég erős. Egy- része belehal, egyrésze eszét veszti, egyrésze a kincset magába ássa, és sen- kinek sem ad belőle. Az ellziumi kertek fénye benne sötétséggé változik. A boldogságot csak az birja el, aki elosztja. A fény csak abban válik áldássá, aki másnak is ad belőle... Amit szerzel, amit elérsz, amit tudsz, amit átélsz, osszad meg. Az egész világ a tied. Szabad vagy a kövektől az éterig. Ismerd meg, hódítsd meg, senki se tiltja, de jaj neked, ha magadnak tartod. Ami- ből másnak nem adsz, legyen az arany, iszappá válik; legyen szent fény, átokká válik; legyen gyönyör, halállá válik... vissza
Marcus Aurelius
Egymás kedvéért születtünk...
Légy szerény és megfontolt, életed le- gyen a biztosíték ehhez. Ha már rájöttél, mi az élet célja, aszerint élj, hogy ben- sődnek megfelelj; lényegtelen, mit gondolnak felőled. Érd be azzal, hogy hátralévő napjaidat — bármennyi van még hátra — éned belső parancsának megfelelően morzsolod le... Annyi tévelygés után végre rájöttél, hogy a boldogságot meg nem lelheted a gazdagságban, a hírnévben, az élvezet- ben, de a képmutató szeretetben sem. Hol lakik hát? Az emberi természet megkívánta tevékenységben, a rossz dolgok megváltoztatásában, a szív meg- elégedettségében, az értelmes és ér- zelmes kapcsolatokban... Ha sorsod valakivel összekötöd, tudd, bogy mit vall az az ember a jóról és rosszról. Amint nem veheted rossz né- ven, hogy a fügefa fügét terem, így azon sem szörnyülködhetsz, ha az emelkedett lélek a jóra, a romlott pedig a gonosz- ságra hajlik... Mégse vádolj senkit! Ha teheted, igazitsd helyre mások hibáját; ha nem teheted, fogadd el öket olyannak, amilyenek. Míg tőled függ, amit teszel, magad felelsz érte. Ha mástól függene, kit vádolnál? Az atomokat vagy az is- teneket? Minden lény valamire született: az ember, az ökör, a szőlőés a kő is tudja a maga szerepét. Emberrel semmi nem eshet meg, ami nem emberi; ökörrel, ami ökörhöz, szőlővel, ami szőlőhöz, kőhöz, ami kőhöz nem illik... Aki nem tudja, mi a világ, az nem tudja, hol van ő maga. Aki nem tudja, mire született, az nem tudja, kicsoda ő tulajdonképpen, és mi a vilag. Másokkal együtt lelegezzük be a körülöttünk szétáradó levegőt. Az em- berek egymásért születtek. Vagy formáld őket, vagy tűrd el valamennyit, ha a boldog élet után sóvárogsz... vissza
Petrarca
A hatalomról
Öröm: Nagy hatalmasság vagyok. Ész: Tehát nagy az irigyeid száma is. Öröm: Tömérdek hatalmam van. Ész: És sok a veszedelem körülötted. Öröm: Roppant hatalmú vagyok. Ész: Fáradalmaid véget nem érnek, gondjaid kibogozhatatlanok. Öröm: Sokat megtehetek. Ész: Amennyiben többet tehetsz mások ellenében, mások is többet tehetnek ellenedben. Öröm: Ez a hatalom csúcsa. Ész: Ha nagyobb a hatalom, sok függ Fortunától. Nagy farakásban pusz- títóbban dühöng a tűzvész. Nagy bőség nagy kaput nyit a veszedelem előtt. Ritkán látsz porig nyomoritva olyant, aki nem volt előtte nagyon szerencsés. Ismeretlenségben élő ember nem ismer veszteséget... Öröm: Hatalmas vagyok: van há- zam, katonám, kincsem. Ész: A valódi hatalomnak erény az alapja. Ha az alapot megrengeted, minél nagyobb az építmény, annál előbb dől romba. Hiába töltöd meg kinccsel a há- zad, hajóhaddal a tengert, ha közben lelkeddel a belső ellenség háborúzik, és végűl legyőz. Ha azt akarod, hogy va- lóban hatalmas légy, fékezd meg belső ellenségeidet: űzd el a haragot, a kapzsi- ságot, uralkodj kéjvagyadon — és végűl győzd le önmagad: hired és lelked igazi ellenségét... Öröm: Hatalmam kiválóan megszi- lárdult. Ész: Ugyan milyen alapon? Homo- kon? Hullámokon? Szélben? Vagy a Fortuna kerekén, mint hinni szokás? Kérlek, hagyj fel a magadra vállalt ok- talan bizakodással: szilárd hatalom nem létezik. Hogy jobban értsd, mire gondo- lok, hozzáteszem: semmilyen hatalom nem hatalmas. vissza
Gracian
Legyünk szentek!
Röviden: legyünk szentek. Ez a két szó mindent elárul. Az erény minden tökély foglalata, minden boldogság közép- pontja. Ki birtokolni tudja, érdemessé lesz a jóra, a boldogságra. Az erény értelmessé tesz, éles eszűvé, okossá, bölccsé, bátorrá, meggondolttá, becsü- letessé, szerencséssé, rokonszenvessé, igazzá es mindenki szemében naggyá. Három kiválóság szerzi meg a bol- dogságot: a szentség, az egészség és a bölcsesség. Az erény az ember kis világ- egyetemének fénylő napja, amelynek felét lelkiismerete alkotja. Ha makulátlan, Istennek, embernek tetsző. Nincs más szeretetre méltó dolog rajta kívül, és nincs alantasabb az ő hiányánál. A ké- pességet, a nagyságot erénnyel kell mérni, nem pedig szerencsével. Az erénynek nincs szüksége másra, elég önmagának. Az élőt szeretetre méltóvá teszi, a holtat feledhetetlenné. vissza
Seneca
Labirintus
Miben tévednek hát az emberek, noha mindannyian a boldog életre vágynak? Abban, hogy a rávezető eszközöket fogadják el helyette, s mialatt keresik, menekülnek előle. Bár a boldog élet lényege a szilárd biztonság és a bol- dogságba vetett rendületlen bizalom, mégis összegyüjtik az okot a nyugtalan- kodásra. Az élet csapdákkal teli útján nemcsak viszik ezt a poggyászt, hanem magukkal vonszolják mindenüvé. Igy a keresett céltól egyre csak távolodnak, s minél több fáradságot fordítanak arra, hogy elérjék, annál inkább hátrább sodródnak tőle. Miként a labirintusban rohanókkal történni szokott: éppen a gyorsaság bonyolítja bele őket... vissza
Tatiosz
Tartalékok
Mindenböl kettőt tartsunk kéznél, ami az élethez kell. Ekkor az életünk is kétszer annyit ér. Két mosolyunk, két kedves szavunk legyen egy helyett; megkettőzött szeretet, türelem, jóindulat az élet min- dennapos kellékei. A jóból, a kellemesből tartalékunk legyen, hisz kétszeresen kell azt osztogatnunk. A természet bölcsen gondolkodott az egyröl: meg egyet ren- delt melléje, hogy törékenységétől meg- óvja. A férfihez nőt, a nőhöz férfit. Az emberhez embert. A szeretethez szere- tetet. Mindenből kettőnk legyen. Így ha apadna a szeretet, fogyna a türelem, csappanna a jóindulat, ott a tartalék a kezünk ügyében. Tudjuk, bogy hol keres- sük őket, és boldogságunk is megdup- lázódik. vissza
Stendhal Az elérhető boldogságról
A boldogság, amire vagyunk: különféle ellentétes adottságok egysége. Az egyén számára: reménykedés félelem nélkül, cse!ekvés nyugtalanság nélkül, dicsőség rágalom nélkül, szerelem álhatatlanság nélkül. A képzelet megszépíti azt, amit birtoklunk, és eléri, bogy ne sajnáljuk azt, amit elveszítettünk. Ime: a lehetetlen bol- dogság. S mi éppen bogy erre vagyunk. Az elérhetö boldogság az az állapot, amelyben védve volnánk a nagy szenve- désektől. vissza
III. Frigyes
Intelem
Tanulj meg panasz nélkül szenvedni: ez az egyetlen, amire taníthatlak. vissza
Anatole France
A legnagyobb jótevönk
A boldog emberek nem sokat tudnak az életről. A fájdalom az emberek nagy nevelője. Ő az, aki a művészetekre, a költészetre, az erkölcsre tanitotta őket; ő az, aki a hősiességet és könyörületes- séget sugallta nekik; ő az, aki értéket adott az életnek, amikor megengedte, hogy áldozatul ajánljuk fel; ő az a magasztos es jóságos fájdalorn, aki a szerelembe beleoltotta a végtelenséget... Nincs nagyobb a világon a fájda- lomnál. De ha csakis a fájdalom létezne a földön, nem tudnád megkülönböztetni a boldogságtól, mint ahogy az éjszaká- nak sem volna neve, ha sohasem kelne fel a nap. vissza
Gracián Ne becsüld le a bajt!
Ne becsüld le a bajt, mert kicsi. Sohasem jön magában: bajt bajhoz láncol az élet, miként a szerencse sem jár egymagában. Jó és rossz rendesen odamegy, ahol már van belőle, mint ahogy az emberek is elfutnak a boldogtalanok elől, úgy szí- vesen időznek a szerencsések társa- ságában. Még a galambok is — ámbár ártatlanul teszik — a legfehérebb toronyra szállnak. A szerencsétlent minden el- hagyja: legelőször önmaga, majd esze, végül a hite is. Ne hívd magad ellen a leselkedő balszerencsét. Egy botlás még nem minden, de könnyen zuhanás lehet belőle, és az még nem a vége: a vége láthatatlan. Mint ahogy nincs tökéletes jó, úgy nincs fenékig rossz sem. Amit az Ég küld, orvosold türelemmel; amit a föld, azt bölcsességgel. vissza
Erasmus A balgaság az élet füszere
Ideje már, hogy belássátok — Homérosz is így cselekedett, mikor elhagyva az égi planétákat leköltözött a fö!dre —, az én segítségem nélkül nem lesz részetek egy szemernyi boldogságban sem. Láthat- játok, hogy az emberi nem teremtője mennyire vigyázott arra, hogy a Bal- gaság fűszere ne hiányozzék az életből. A sztoikusok szerint: bölcsnek lenni nem egyéb, mint engedni, hogy az ész ve- zessen bennünket; viszont balgának lenni annyi, mint a szenvedélyek által vezettetni. Ha pedig meggondoljuk, Jupiter bőkezüen osztogatta a szenve- délyeket, bökezübben az észnél. Hogy az élet ne legyen szomorú és vigasztalan. Ész és szenvedély úgy viszonylik egymáshoz, mint bolha az elefánthoz. Jupiter az észt a fej egyik kis szögletébe száműzte, a test többi részét pedig áten- gedte a szenvedélyek otthonául. Aztán rajuk ültetett két dühös tirannust: a hara got és a kéjvagyat. A harag keblünk fellegvárában trónol, láncra veri magát a szívet is, az élet forrását. Nem így a kéjvágy, az ő birodalma hatalmas, hiszen az egész testet az uralma alatt tartja. Hogy velük szemben mennyit ér az ész, azt a mindennapi élet bizonyítja: az egyetlen, amit tehet, hogy rekedtre kia- bálja magát, miközben az erény szavát hirdeti fennhangon. De a harag és a kéjvagy túlkiabálják ót, az ész pedig beleun erényébe, és megadja magát. vissza
Hermann Broch
Játék
Az élvezet a szépség játéktörvénye, élvhajhász, buja, változhatatlan: játék, amelyben eltékozoljuk a szépséget; a valóság határán kezdődik es végződik, ő az, aki elűzi az időt, de nem hozza meg a boldogságot... vissza
Kierkegaard
Vágyakozás a boldogság után
De mi is a vágy? A költők s a nyelv a ,,börtön” szót rímeltetik ezzel. Mintha csak az tudna vágyakozni, aki börtönben ül. Mintha az nem ismerné a vágyat, aki szabad. Szabad vagyok. Szabad, mint a madár. Vágyakozom, ha hozzád me- gyek, vágyakozom, ha távozom tőled, és akkor is vágyakozom, ha melletted ülök. De vágyakozhatunk-e az után, amit birto- kolunk? Igen, hisz megtörténhet, hogy a következő pillanatban már nem a miénk. Vágyam örök türelmetlenség. Nincs elég eröm ahhoz, hogy egyetlen pil- lanatra is távol legyek tőled, mint ahogy szenvedve viselem, ha mellettem vagy, mert elveszíthetlek. S most, hogy ezt kimondtam, már el is veszítettelek. Mert így akarom, mert így lehetsz igazán az enyém: boldogság. vissza
Tatiosz
Mennyek és pokol
A mennyben csak gyönyör van, a po- kolban csak siralom. De neked mind- kettöből kijutott, hisz a földön élsz, mennyek és pokol között. A sors kettős játékot űz veled: ne varj tőle csak bol- dogságot, a másik kezében balszerencsét tartogat. A földi lét egyszere menny és pokol, mégis tudd, hogy sokat ér. Rajtad múlik, melyiket választod. Nyisd ki szemed, tárd ki szíved: ami látható és érezhető, a tied, ha észreveszed... Abból végy, ami kéznél van, mert bánat a szívnek távoli dolgok után vá- gyódni, kövesd e tanácsom. Élj úgy, hogy jutalmad méltó legyen az ember- hez. vissza
Gracián
A csodaember
A csodaemberhez három dolog kell, a legfőbb Adakozó három nagy ajándéka: termékeny szellem, mély ítélőképesség, emelkedett, vidám jellem. Nagy előny a jó felfogás, de még nagyobb a helyes gondolkodás. Az észt ne a hátgerinc vagy az orr viselje, mert az előbbi szúrós, az utóbbi fennhéjázó. Húszas éveinkben az akarat, a harminca- sokban a szellem uralkodik. Ha elértük a negyvenet, ítélőképesség lesz a mi urunk. Vannak elmék, amelyek úgy szórják a fényt, mint a nap a sugarát, és estére ki- hunynak. Vannak olyanok is, amelyek nappal nem vibrálnak, és ha rájuk kö- szön az éjszaka, mint a hiúz, sötétben jobban látnak. És vannak alkalmi elmék, akik viszont rábukkannak a célszerűre. De mit érsz bármelyikkel is, ha ter- mékeny szellemed, éles elméd nem fü- szerezi öröm és boldog megelégedettség? vissza
Voltaire A boldogságról
Ha a boldogság azonos vona az élet egynémely örömével, akkor valóban ismernénk a boldogságot. De ha csak a csábító, kellemes, zsongító érzések szakadatlan sorát csúfoljuk e néven, akkor a boldogság nem e földgolyóra termett, másutt keressétek! vissza
Stendhal
Szenvedélyek
Igyekszem kitépni lelkemből egy csomó hamis szenvedélyt. Hamis szenvedélynek azt nevezem, amelyik egy helyzetben boldogságot ígér, de olyant, amelyet nem lelünk meg, amikor elérjük. vissza
Seneca A legfőbb jóról
Mi hat a jó? A tudás. Es mi a rossz? A tudatlanság. Aki tud, az az alkalomnak megfelelöen elfogad vagy visszautasít bármit. Nem retteg sem ettől, sem attól, ha a lelke elég nagy, akkor Iegyőzhe- tetlen... Tudni valamit: művészet — az emberi és az isteni világ megismerésenek művészete. Ez a Iegfőbb jó. Ha birtok- lod, az istenek társává emelkedsz... Az út egyenes, hiszen a természet vezet az istenség szintjére. A pénz nem tesz egyenlővé Istennel: Istennek nincs pénze. A bíborszegé!yű tóga sem tesz Istenné: Isten meztelen. Li- hegés a hírnévért és a magad mutoga- tása is eltávolít tőle: az Istent senki sem ismeri. Ha hordszéken cipelteted Iomha tested, méginkabb istentelen Ieszel, mert Isten úgy hatalmas, hogy nem kell neki hordszék. De a szépség és az erő sem tehet boldoggá, hiszen egyik sem állja ki az idő próbáját. Tudod-e, mi az, mi mindenek felett a Iegnagyobb erő? A lélek: a hajlíthatat- Ian, az alázatos és a nagy lélek. Minek neveznéd, ha nem az emberben vendé- geskedő istenségnek? Lelked éppúgy kerülhetett volna egy római lovag tes- tébe, mint egy libertinuséba, vagy egy rabszolgáeba. Mert mit is jelent az, hogy lovag, libertinus és rabszolga? Becs- vágyból, méltatlan hencegésből született elnevezések. A földről lehet !eginkabb az égre emelkedni. Tudd ezt mindíg, és ,,formáld magad ekként Istenhez mel- tónak.” Márpedig Istenhez méltó sem arany, sem ezüst nem tehet: aranyból, ezüstből nem lehet Istent megalkotni. vissza
Petrarca
A pénzről
Fájdalom: Elvesztettem a pénzemet. Ész: Csak fölébredtél. Csak á!- modtad, hogy a tied. Fájda!om: A pénz, amit szerettem, elveszett. Ész: Nem azt dicsérem, aki szereti, sem azt, aki gyűlöli a pénzt, hanem azt dicsérem, aki ismeri annak mulandó- ságát, es kerüli a kapzsiságot. Ugyanis ha valaki szereti az aranyat, az bátortalan; s ugyanígy: ha valaki nem tudja elszen- vedni azt, az gyönge lélekre vall, mert nem bízik önmagában, és fél, hogy a ragyogás az uralma alá veti. Biztos ügyben híres tanúkat állítok eléd. ,,Az a nagy ember — mondja Seneca —, aki a cserepet úgy használja, mintha ezüst volna; de az sem kisebb, aki az ezüsttel bánik úgy, mintha cserép volna.” Cicero pedig ezt vallja: ,,A gazdagság szeretete kicsinyes, szűk látókörű lélekre vall. És nincs — folytatja ugyancsak ő —, ami tisz teletre méltóbb, nagyszeűbb volna, mint megvetni a pénzt, ha nincs; ha pedig van, azt jótékonyságra, bőkezűségre fordítani.”... Fájdalom: Elvesztettem a pénzemet, amit úgy szerettem. Ész: Rút szeretettől szabadultál meg. Mert ha a pénzt szereted, a fösvénységet szereted. Minél kevésbé szereted emezt, annál kevésbé kIvánod a gazdagságot. Kevesebbre vágyik, akinek semmije sincs — mondja a költő —, és kívánatos volna, ha az emberek elveszitenék azokat a nagy javakat, amelyekhez csak gond, baj és sírás tapad. Fájdalom: Elvesztettem életem édes oltalmát: minden vagyonomat. Ész: Csak a keserű pusztulást ve- szítetted el. Sokkal többen pusztultak el gazdagság, mint ínség miatt. Élj sze- rényen es boldogul! vissza
Voltaire
A legfőbb jó
Az ókorban sokat vitatkoztak a legfőbb jóról. Ugyanennyi haszna Iett volna, ha arról elmélkednek, hogy mi a Iegfőbb kék, a legfőbb vagdalt hús, a Iegfőbb menés, a legfőbb olvasás es így tovább. Mindenki úgy tesz jót, ahogy tud, és annyit, amennyire a maga módján ké- pes.. A legfőbb jó az, ami oly nagy élve- zetet okoz, hogy képtelen vagy bármi mást érezni rajta kívül. Éppígy a legfőbb rossz minden más érzéstől megfoszt. Íme, az emberi természet két véglete, mindkettő csupán egyetlen pillanatig tart. Krantór, a nagy meseköltő azt írja, hogy az olimpiai játékokon felbukkant a Gazdagság, a Kéj, az Egészség és az Erény, hogy egymással birokra keljenek az almáért. A Gazdagság így szólt: — Én vagyok a legfőbb jó, mert ál- talam mindent megszerezhetsz. A Kéj ekképpen cáfolt rá a Gazdag- ságra: — Engem illet az alma, hiszen a gaz- dagság csupán ahhoz kell, hogy általa eljuss hozzám. Ekkor az Egészség emelkedett szóra: — Nélkülem nincs kéj, így haszon- talan a gazdagságod. Az Erény pedig így érvelt: — Az arannyal tele erszénnyel, ren- díthetetlen egészségben, a legnagyobb gyönyörök közt is nyomorult vagy, ha helytelenül élsz. Platón almáját Krantór az Erénynek adta meséjében. Ám e kedves történet nem oldja meg a legfőbb jó kérdését. Az erény ugyanis nem valamiféle ló, hanem kö- telesség. Semmi köze a kellemes vagy a fájdalmas érzésekhez. Az erényes ember, ha vesekő vagy köszvény bántja, ha min- den oltalomtól megfosztják, ha nincs se barátja, se kenyere, ha üldözik, ha lánc- ra verik — igencsak boldogtalan. Míg a zsarnok, aki sanyargatja, éppen új ked- vesével hempereg baldachinos ágyán — igencsak boldog. Nos, válaszolj, kit becsülsz többre: a sanyargatott bölcset, vagy zsarnokát? Mondd ki bátran, melyiket szereted, és melyiket gyűlölöd? Ha az erényes szerencsétlent be- csülöd inkább, egy újabb kérdést sze- gezek neked: tudod-e, hogy a láncra vert bölcs dühöng méltatlan helyzetében? vissza
Gracián Az érettségről
Az érettség a lélek mélyén ragyog, de még inkább az erkölcsökben. Az anyagi súly teszi becsessé az aranyat, az erkölcsi az embert. A képességeket feldíszíti, s ez tiszteletet ébreszt. A józanság: a lélek homlokzata, a higgadtság: nyugodt mél- tóság. Az érett ember szavai példabe- szédek, tettei teljesítmények. Mindenki annyira ember, amennyire érett. Az ilyen folyton gyarapszik a bölcsőtől a sírig. vissza
Petrarca
A gazdagságról
Öröm: Roppant nagy a vagyonom. Ész: Vigyázz, nehogy te légy a va- gyonodé, s ne a vagyonod a tiéd. Vi- gyázz, hogy ő szolgáljon neked, és ne te őneki. Mert ha nem tudnád, több az olyan ember, akit a kincsei bírnak, mint aki a kincseit bírja. Több a ,,vagyon em- bere”, mint az olyan, aki vagyonnal ren- delkezik. A kapzsiság és a lélek sivársága teszi az urat szolgálóvá. Tudod te is, mi haszna van a pénznek, ez pedig csekély: hogy általa a legszükségesebbhez hoz- záférhess. Ami túllépi a mértéket: nem gazdagság többé, hanem kötelék és bi- lincs; nem ékesítője a testnek, hanem béklyója a léleknek, halmaza a gondnak, ijedelemnek és hiánya a boldogságnak... vissza
< body> |