Az érzelmi egyensúly
megteremtése:
Az emberi élet teljességéhez
hozzátartoznak a mélyen átélt érzelmek és indulatok. Elborzasztó látvány egy
állandóan higgadt, szenvtelen ember, aki soha nem adja jelét örömének,
bánatának, szeretetének, féltésének, haragjának, megelégedettségének. Az állandó
szenvtelenség - amely nemegyszer a beszédstílus monotóniájában, a modulálatlan,
színtelen hangban is megnyilvánul - vagy az érzelmi sivárság jele, vagy pedig
arról tanúskodik, hogy valaki fél a saját érzelmeitől, igyekszik azokat
elfojtani, önmaga és mások előtt elleplezni. Az érzelmi élet elszegényedését
az is előidézheti, ha egyetlen érzelem, indulat vagy szenvedély eluralkodik
rajtunk, hosszabb vagy rövidebb ideig kizárólagossá válik, elfedi lelki életünk
egész horizontját, s elnyom minden más érzelmi, hangulati reakciót.
Egészséges embernél viszonylag ritkán fordul elő,
hogy egyetlen érzelem, hangulat, szenvedély tartósan uralja az egész
pszichikumot. Ennél jóval gyakrabban fordul elő azonban, hogy egy-egy esemény,
átélt helyzet nagy intenzitású érzelmeket, indulatokat, hangulati életünk
szélsőséges megingását váltja ki belőlünk. Ezek az érzelmileg túlfokozott
állapotok általában rövid ideig tartanak, és néhány perc, óra vagy nap alatt
lezajlanak. Ha azonban hajlamosak vagyunk pillanatnyi szélsőséges érzelmi
reagálásra - akkor napi életünkben túlságosan gyakran következnek be ilyen
pillanatok, amikor gondolkodásunk beszűkül, önkontrollunk csökken. Olyan
cselekedetekre, kijelentésekre ragadtatjuk magunkat, amelyeket később megbánunk
- s most már a lelkiismeretfurdalás kezd gyötörni. A végeredmény állandóan
hullámzó túlizgatottság, önmagunk és környezetünk számára nehezen elviselhető
feszültség lesz. Karakterünkön, a személyiségünkre jellemző reagálási módokon
igen nehéz változtatni.
Arra törekedjünk, hogy megismerjük pillanatnyi
túlérzékeny és felfokozott érzelmi reagálásunk okait, a feszültségek
kialakulásának folyamatát, és végül hogy mindezt már ne csak utólag
konstatáljuk, hanem "csípjük fülön magunkat" az inadekvát érzelmi reakciók
keletkezésének pillanatában, és tudatosan akadályozzuk meg azok
túlburjánzását.
Epiktetosnak valószínűleg igaza van abban, hogy
nem maguk a dolgok, események váltanak ki bennünk elviselhetetlen feszültségű
érzelmeket és indulatokat, hanem a róluk alkotott képzeteink. Ha szemügyre
vesszük elemi érzéseinket, általában azt tapasztaljuk, hogy azok addig élnek,
amíg a kiváltó okuk fennáll. Egy fogfájás nem foglalkoztat minket tovább, ha a
fájdalom elmúlt. Szomjúságunkkal sem törődünk visszamenőlegesen, ha már
csillapítottuk. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a társadalmi életünk,
személyes kapcsolataink során megélt sérelmek, szégyenhelyzetek, kudarcok -
sokszor igen tartós és intenzív utóhatást váltanak ki bennünk, amely még akkor
is gyötör minket, amikor a kiváltó esemény, sőt annak esetleges következményei
rég jelentéktelenné váltak. Feltételezhető, hogy az ilyen eseményekhez
kapcsolódó előítéleteink képzeteink, asszociációink, fantáziáink tartósítják az
érzelmi hatást. Érzelmeink erejét, hevességét nagymértékben fokozzák vagy
csökkenthetik hozzájuk fűződő, róluk alkotott szubjektív
értékítéleteink.
Az emocionális és az intellektuális funkciók tehát
igen szoros kölcsönhatásban működnek. Látnunk kell azt, hogy érzelmeink nem
állnak akaratlagos szabályozás alatt. Érzelmeinket csak konstatálhatjuk, esetleg
elnyomhatjuk. De nem határozhatjuk el, hogy szeretni fogjuk azt, akit utálunk,
vagy közömbösek leszünk az iránt, akiért rajongunk. Nem elhatározás kérdése,
hogy kit érzünk szimpatikusnak vagy ellenszenvesnek. Sőt legtöbbször még az
érzelmek keletkezésének a folyamata sem tudatos. Egyszer csak észrevesszük, hogy
jelen vannak, legfeljebb utólag próbálunk rájuk valamilyen magyarázatot
találni. Intellektuális funkcióink terén viszont már jóval nagyobb tere van a
tudatos, akaratlagos működtetésnek, szabályozásnak. Ezért kézenfekvő, hogy
elsősorban értelmi szintről kísérelhetjük meg túlságosan labilis, impulzív
reakcióink szabályozását.
Végig kell gondolnunk azt, hogy a pszichés
folyamatok tulajdonképpen energetikai jelenségek. A pszi-chikum energia;
pontosabban: viszonylag állandó vagy időleges "pályákon" áramló energetikai
folyamatok struktúrája. Ezeknek az energetikai folyamatoknak a forrása,
létrehozója egész szervezetünk, különösképpen pedig a központi idegrendszer
működése. A pszichés tartalmak pedig azokból az információkból származnak,
amelyeket a külvilágból és belső világunkból felfogunk. Feltéve, de meg nem
engedve az ember-gép összehasonlítást, egy pillanatra szemléljük úgy központi
idegrendszerünket s agyunkat, mint fantasztikus teljesítményekre képes
komputert. A komputer hibás működésének két oka lehet. Hibás a szerkezet.
Esetünkben ez megfelelne a szervi, organikus betegségeknek. Ám lehet a szerkezet
tökéletes, az eredmény mégsem lesz kielégítő ha hibás a program, amelyet a
komputerbe betápláltak. Pszichológiai értelemben ennek felelnek meg a
funkcionális zavarok, mindaz a hibás tartalom, információ, amelyet
neveltetésünk, fejlődésünk során felvettünk magunkba. Gyakorlataink tehát a
"programot" tökéletesítik. A pszichés folyamatok energetikai jelenségekként
való felfogása szó szerint értendő. Idézzünk fel általános iskolai
tanulmányainkból néhány energetikai alaptörvényt, és meglátjuk, hogy tökéletesen
ráillenek lelki folyamatainkra. Épp ezáltal kapjuk kezünkbe a befolyásolás, a
változtatás lehetőségét.
A dinamika törvénye Minden
lelki jelenség ténylegesen vagy potenciálisan folyamat jellegű. Ezért nincsenek
statikus lelki jelenségek sem. Minden pszichés folyamat - gondolat, érzelem,
cselekvés - valahonnan valahová tart. A folyamat lehet rendkívül gyors vagy
annyira lassú, hogy csak évek múltával vesszük észre a változást. A lényegen ez
mit sem vál-toztat.
A transzformáció
törvénye Minden lelki jelenség átalakítható másfajtává. Ezt
tapasztalhatjuk lelki életünkben is. Izgatottságunk gátolja értelmi
teljesítményünket, intellektuális kudarcunk zaklatottá tesz. Emocionális és
intellektuális energiák egymásba transzformálódnak. De transzformációs
folyamatok mehetnek végbe egy pszichés jelenségkörön belül is; félelmünk
agresszívvé tehet, agresszióink szorongásokat okozhatnak. Szerelmi csalódásunk
gyűlöletbe csaphat át. Tehát különböző fajtájú érzelmeink is
transzformálódhatnak. De transzformációs jelenségek mennek végbe testi és lelki
működéseink között is: túlműködik a pajzsmirigyünk - ingerlékenyekké válunk. Ez
testi kiindulású folyamat lelki következményekkel. De: szorongunk - gyorsul a
szívverésünk, verejtékezünk, fokozódik a kiválasztás stb. Ez lelki folyamat
testi következményekkel. Ezen alapul a modern orvostudomány és pszichológia
szomatopszichikus-pszichoszomatikus emberszemlélete. Ez a korszerű embermodell
megszünteti az ember dualisztikus szemléletét. Nincsenek csak testi vagy csak
lelki működések. Mindig az egész ember működik, függetlenül attól, hogy mennyit
veszünk észre tudatosan e működésekből és következményeikből. Minden egyéb művi
egyszerűsítés a kutatás vagy az oktatás érdekében: körülbelül úgy, mint mikor a
matematikus egy túlságosan bonyolult egyenletet egyszerűbb egyenletekre
bont.
A transzponálhatóság
törvénye A lelki folyamatok áramlási iránya megváltoztatható,
áthelyezhető egyik tárgyról a másikra (Pl. ahogy a hősugárzó elfordításával
megváltoztathatjuk a meleg áramlásának irányát.) Ugyanígy változhat szeretetünk,
gyűlöletünk tárgya is. Érdeklődésünk, figyelmünk is tárgyat válthat. A főnöke
igazságtalan szidását némán eltűrő emberből esetleg otthon robban ki az indulat,
és valamilyen ürügyön összevész a feleségével. Az indulat a főnöknek szól - a
házastárs szenvedi el. Ha a munkahelyi incidens nem következik be, az otthoni
konfliktus is elmaradt volna.
A legkisebb ellenállás
törvénye Minden lelki folyamat - hacsak művi szabályozás nem
történik - spontán a legkisebb ellenállás irányába hat. Pszichés reakcióink
is spontán a legkisebb ellenállás irányába fordulnak. Ezért szenvedik el pl. a
legtöbb agresszivitást a gyerekek, a beosztottak, mert ők a
legkiszolgáltatottabbak, velük szemben a legkisebb a rizikó, ők jelentik a
legkisebb ellenállás irányát.
Az energia megosztásának
törvénye Minden lelki feszültség kisülhet egy impulzusban is, de meg
is osztható. A gőz feszítő ereje szétrobbanthatja a kazánt, de szelepek
segítségével megoszthatjuk, fokozatosan levezethetjük, hasznosíthatjuk ugyanazt
az energetikai feszültséget. Az atomrobbanás pusztít, de ugyanazt a folyamatot a
reaktor lefékezi, produktív célok szolgálatába állíthatja. Ugyanígy vagyunk
pszichés feszültségeinkkel is. Lelki zavart okozhatnak, tönkretehetik
környezetünk és önmagunk életét, de konstruktív célok, alkotás érdekében is
"gazdálkodhatunk" velük. Feszültségeink, indulataink széthasítása sokszor
spontán módon is végbemegy - életformánk védelme érdekében. Ha megvizsgáljuk egy
veszekedő házaspár egy délutánját, felfigyelhetünk arra, hogy nyolc-tíz kis
konfliktus robban ki közöttük: "Hol van az újság?" "Miért nem hozott liptói
túrót?" "Miért nem törölte le rendesen a lá-bát?" "Minek hívott vendégeket?"
"Miért akar vasárnap megint meccsre menni?" stb. Nyilvánvaló, hogy itt nem a
liptói túró a baj. Feltehetően sokkal nagyobb elintézetlenségek,
elégedetlenségek feszülnek a két ember között. Ha ez az indulat egy tömegben
robbanna ki - egymásnak esnének, vagy el kellene válniuk. Ehelyett sok kis apró
összetűzésben élik ki indulataikat. Nagyon sokszor ez a folyamat áll a
kicsinyesen kötekedő, "szurkapiszka" magatartás mögött. E néhány példával
csak illusztrálja a pszichés folyamatok tényleges energetikai
jellegét.
Rendteremtés a különböző fontosságú érzelmi
reakciók között:
A szubjektív érzelmi értékrend megismerésének és
befolyásolásának ez a nagy gyakorlata legalább három, de inkább hat hónapig
tartson. - Veszünk egy füzetet és minden este rövid emlékeztető mondatokban
vagy szavakban feljegyezzük azokat az eseményeket, amelyek a nap folyamán
felizgattak minket, erős érzelmeket, indulatokat váltottak ki belőlünk. - A
hét végén átolvassuk feljegyzéseinket, és figyeljük: melyek azok, amelyekre még
mindig reagálunk, bántanak vagy örömet okoznak. Ezeket érintetlenül hagyjuk.
Azokat, amelyek már közömbössé váltak kihúzzuk. - Egy hónap elteltével
nemcsak előző heti feljegyzéseinket nézzük át, hanem végigolvassuk az elmúlt
négy hét érzelmileg fontos eseményeit. Csak azokat hagyjuk érintetlenül, amelyek
még mindig izgatnak. A többit megint kihúzzuk. - A ciklus végén végigmegyünk
a feljegyzések egészén. Ami még félév elmúltával is jelentősebb érzelmi
reakciókat vált ki belőlünk - az és csak az a számunkra igazán fontos történés.
A többi csak epizód volt. A gyakorlat végrehajtásához igen nagy
következetesség kell. De megéri a fáradságot: Megdöbbentő lesz, hogy milyen
kevés a valóban fontos események száma, amelyek megérdemlik, hogy érzelmileg
foglalkoztassanak. Látni fogjuk, hogy mennyit izgattuk magunkat fölöslegesen. A
gyakorlat eredményeképpen megtanuljuk az érzelmileg lényeges és lényegtelen
dolgok megkülönböztetését, később már nem csak utólag, hanem keletkezésük
pillanatában is. Induló izgatottságunkat egyre gyakrabban fékezi majd le a
mosoly: felismerjük, hogy ez az izgalom rövid idő alatt magától is elenyészik; a
hét végére a "kihúzás" sorsára jutna. Ezenkívül ez a gyakorlat hozzátesz
valamit önismeretünkhöz is: képet kapunk arról, hogy milyen típusú hatásokra
vagyunk túlságosan érzékenyek, milyen helyzetekből származnak fölösleges
izgalmaink, és mi az, ami valóban mélyen érinti érzelmi világunkat.
vissza
|
Az életvezetés
problématerületéről:
„Akiben zűrzavar van – zürzavart hoz létre
környezetében. Akiben rend van – rendet teremt maga körül.”
Gondolati háttér: A gyermek még főleg reaktív
lény. Viselkedése válasz arra, ahogy a környezet viselkedik vele szemben. A
felnőtt ember megszerezte a valódi aktivitás lehetőségét, formálni képes
környezetét. Lelkiállapota akarva-akaratlanul kisugárzik környezetére.
Bajainkért sokszor a külső körülményeket vádoljuk, holott mi formáljuk ilyenné
azokat. Ha rendet teremtünk magunkban, legnehezebb helyzeteinkben is megtaláljuk
a megoldást
„A múlt már nincs. A jövő még nincs.
Egyetlen valóság : a jelen”
Gondolati háttér: Gondolkodásunk
fegyelmezetlensége következtében rengeteg fölösleges energiát pazarolunk el
azzal, hogy túl sokat időzünk a múlt és jövő irrealitásában. Régi sérelmeinken
rágódunk, vagy visszavágyódunk elmúlt állapotainkba; az elképzelt jövővel
ijesztgetjük vagy vigasztaljuk magunkat. Eközben elsiklunk az aktuális valóság,
a jelen felett, nem éljük át kellő mélységben és intenzitással. Ezért sokat
tévedünk és mulasztunk. A jelenre kell elsősorban odafigyelni.
„Mindenről lemondhatunk, csak életünk fő
gyökereit nem vághatjuk át. Keresem életem gyökereit.”
Gondolati háttér: Az életben nem lehetünk meg
kompromisszumok nélkül. Alkalmazkodnunk kell másokhoz is. De nem szabad olyan
kompromisszumokat kötni, amelyeket nem tudunk elviselni. Életünk alapjainak
sértetlenül kell maradnia. Meg kell ismernünk ezeket az alapokat ~ a többi nem
érdekes.
„Nem lehetek olyan fontos mások számára,
mint önmagamnak. Saját dolgaim súlya nagyobb bennem, mint a
külvilágban.”
Gondolati háttér: Milyen hamar megfeledkezünk
mások problémáiról, nehézségeiről, kudarcairól! Mennyire átsiklunk mások
sikerei, örömei felett! Egy másik ember ugyanígy van velünk. Ezért nem szabad
túlértékelni a „Mit szólnak hozzá?” ~ jelentőségét. Az embereket nem
foglalkoztatja annyira a mi problémánk, szégyenünk, kudarcunk, mint minket.
Ugyanígy örömeink, eredményeink sem. Mennyit marcangoltuk magunkat,
szégyenkeztünk értelmetlenül. Hányszor bántódtunk meg fölöslegesen.
A beszédem akkor lesz egy velem, ha
jóakarattal igazat és fontosat mondok annak, akit megillet.”
Gondolati háttér: Mennyi energiát fecséreltünk el
fecsegésre, amikor üres szavakat váltottunk üres emberekkel. Sokat beszéltünk
magunkról, keveset hallgattunk másokat. Már sok baj származott a fölösleges
beszédből. Abból soha, ha hallgatni tudtunk. Nem fontos, hogy mindig
szerepeljünk és érdekesek legyünk. Meg kell tanulnunk, hogy kinek mit érdemes
elmondani. És hallgathatunk is, ha nincs lényeges mondanivalónk.
„A belső fegyelem megtart, mint testet a
csontváz. A külső fegyelem páncél: véd és akadályoz.”
Gondolati háttér: A természetben az alacsonyabb
rendű élőlényeket kitinpáncél védi. Kívül kemények, belül puhák. A páncél: fal
köztük és a világ között. Ha áttörik, védtelenek. A magasabb rendű élőlényeknek
gerincük van. Kívül lágyak, a tartásuk belül van. Szabadabb a viszonyuk a
világhoz, s bár könnyebben megsérthetők, mégis nagyobb biztonságban vannak. Az
emberi psziché szétesik fegyelem nélkül. A fejlődés útja az, hogy a külső
fegyelem belső fegyelemmé változzon. Csak a belső fegyelem tanít meg élni a
szabadsággal. Belső fegyelem nélkül a szabadság megbetegít. Ezért van olyan sok
pszichés zavar a modern kultúrában.
„Csak az egyértelmű cselekvés hatásos. A
bizonytalan cselekvés bizonytalan eredményt szül.”
Gondolati háttér: A világban az akció-reakció
törvénye uralkodik. Amennyire koncentrált erőt fejtek ki egy irányban, olyan
koncentrált hatást fogok elérni. Csak határozott kérdésre kapok határozott
választ. Vannak alapvető élethelyzetek, amelyekben csak egyértelműen szabad
cselekedni. Ha már töprengek, vacillálok –akkor ne cselekedjem. Ha gondolkozni
tudok azon, hogy megházasodjam-e –akkor ne tegyem. Meg kell várnom, míg a dolgok
egyértelművé tisztulnak bennem –akkor könnyen és határozottan tudok cselekedni.
És ez meghozza az eredményt.
„Az élethelyzeteim adottak. Ebben
determinált vagyok. Rajtam áll azonban, hogyan viselkedem e helyzetekben. Itt a
szabadságom.”
Gondolati háttér: Élethelyzeteink nagy részét
–családunkat, szociális körülményeinket, betegségeinket –szinte „készen kapjuk”,
vagy legalábbis igen sok, tőlünk független külső faktor határozza meg azokat.
Viselkedésünk szabályozása azonban a hatalmunkban van, tőlünk függ. Így fonódik
össze életünkben a determináció és a szabadság. Epiktétosz figyelmeztet arra,
hogy azzal kell foglalkoznunk, ami tőlünk függ. Egy adott helyzetben
sokféleképpen lehet viselkedni. Thomas Mann írja: „Eljött Petepré életének nehéz
órája, amitől mindig félt –s lám, nemessé formálta azt.” A szabadság értelme a
nehéz helyzetek nemessé formálása viselkedésünkkel.
„Az igény valóságot szül. A dolgok
megvalósulásának az a kezdete, ha makacsul rájuk gondolunk"
Gondolati háttér: Minden, ami igazán fontos eljön
az életünkbe. Személyiségünk, karakterünk, belső igényeink törvényszerűen
formálják sorsunkat. A hívásokra válasz érkezik. Sokszor észrevehetjük, hogy
vágyaink, igényeink megkeresik a tárgyat maguknak. Az emberek megérzik azt, ami
bennünk van és eszerint közelednek vagy távolodnak. Azok felelnek, akikkel közös
hullámhosszon működik az „adó-vevő berendezésünk.” Ugyanabban a városban néha
sokan körénk gyűlnek. Ezért írhatta tréfásan Füst Milán: „Apróhirdetés. Meglevő
szenvedélyekhez tárgy kerestetik!” Szeretnénk szerelmesek lenni –és
beleszeretünk valakibe. Ami fontos, azt csöndesen ébren kell tartani magunkban
napról napra; egy pillanatra sem szabad elengedni. Egy napon valóság
lesz.
„A hosszú és jó életet nem évekkel, hanem
élményekkel és megismeréssel mérik.”
Gondolati háttér: Filozófiai szempontból ismerjük
az idő objektivitását. De életünknek van egy szubjektív időrendje is. A
pszichológiai idő-élmény egyéni és sajátos. Mennyire aktuális lehet számunkra
valami, ami tíz éve történt, és milyen közömbös egy tegnapi esemény. Milyen
hosszú és unalmas lehet átélni eseménytelen nyári hónapokat. A napok végtelenül
lassan vánszorognak. De visszatekintve egy röpke pillanatnak tűnik a nyár. Nem
történt semmi, amit emlékezetünk megőrizhetett volna. Ám milyen gyorsan rohan el
ugyanez az idő, ha eseményekkel zsúfolt. De visszapillantva rá végtelen
hosszúságúnak érezzük, annyi minden történt. Így vagyunk az életünkkel is. Ezért
kell bátran és kíváncsian élni. Nem szabad féltenünk magunkat az eseményektől, a
megismerés kockázataitól. Mernünk kell élni és cselekedni a szívünk szerint:
tartalmas és jó életünk lesz, bármeddig tartson is. A gyáva élet mindig rövid.
Kung-Fu-ce írja:
„Mikor húszéves voltam –sokat
tanultam. Mikor harmincéves voltam –már
tudtam, mit akarok. Mikor ötvenéves voltam
–már tudtam hallgatni. S mikor hatvanéves
lettem –már követhettem a szívemet, s a törvényt nem léptem át.”
vissza
|
Az emberi kapcsolatok
problématerületéről:
„A mai ember egyre markánsabban: Én. Ezért
alapvető történéseinket egyedül kell átélnünk. A vállalt magány minden valódi
kapcsolat alapja.”
Gondolati háttér: Pszichológiai szempontból az
emberiség fejlődéstörténete a szuverén személyiség, az „Én” kifejlődésének útja.
Felbomlottak a nagy vérségi, gazdasági, vallási közösségek, amelyek igazi
feloldódást kínáltak. Életünk legfontosabb eseményeit egyedül éljük át, senki
sem „léphet be személyiségünkbe”, hogy helyettünk éljen. Egyedül születünk,
egyedül szenvedjük meg betegségeinket, félelmeinket, egyedül éljük át
megismeréseinket, egyedül halunk meg. Ha ezt a magányt vállalni tudjuk, ha nem
menekülünk hamis fanatizmusokba és más kábulatokba, akkor nem terheljük túl
kapcsolatainkat azzal, hogy olyan megosztást követelünk, amit senki sem adhat
meg. Ezzel az alapérzéssel tudunk igazán együtt élni valakivel. Mert segíteni
sokat lehet egymásnak.
„Semmilyen érzelem nem állandó hőfokú. Az
érzelmek élnek, tehát természetes lüktetésük, apályuk és dagályuk
van.”
Gondolati háttér: Minden kapcsolatnak vannak
felfelé ívelő és romló periódusai. A kapcsolat vállalása azt jelenti, hogy rossz
szakaszaival együtt vállaljuk. Egy kapcsolat újra kiemelkedhet a hullámvölgyből,
ha megértően segítünk. Ha sértődötten elvonulunk, akkor baj lehet. Az emberi
viszonyok nem tenyésznek szabadon, mint a gaz –gondoznunk, ápolnunk kell őket,
mint a nemes növényeket.
„Az ember nem tulajdon. Az igazi kapcsolat
két szabad ember társulásából keletkezik.”
Gondolati háttér: A birtoklás, a kizárólagosságra
törekvés ősi ösztön. De boldogságot vagy szenvedést hoz-e nekünk és társunknak?
S ha szenvedést, megalázottságot okoz, vajon szeretetből fakad-e? S ha nem
szeretetből fakad, akkor van-e jogunk bármit is követelni a másiktól? Hiúságunk
azt sugallja, hogy társunknak nem lehet öröme rajtunk kívül. De betölthetjük-e
egy hosszú életen át egy másik ember létének horizontját? Az együttlétet éppúgy
túl lehet adagolni, mint a gyógyszert: akkor már mérgez. Egy kapcsolat börtönné
is válhat, telítődhet hazugsággal, lázadó fantáziákkal. Nemcsak társak vagyunk,
hanem egy férfi és egy nő; saját életünk sokféle vetületével. Együtt élni csak
belső szabadságban lehet.
„Az ember oszthatatlan teljesség. Csak az
egész embert lehet elfogadni vagy elutasítani.”
Gondolati háttér: Az emberi kapcsolatok, kötések
mindig az egész embernek szólnak. Egy embert szeretünk vagy utálunk a maga
teljességében. Nem bonthatjuk fel tulajdonságokra, nem mondhatjuk, hogy
vállaljuk belőle azt, ami kellemes számunkra, elutasítjuk, ami zavaró és
bosszantó. Nem „trancsírozhatunk” szét egy embert különböző sajátosságai
szerint. Egyetlen kérdés létezik csak: Úgy, ahogy van, és ha ilyen marad, kell-e
nekem?
„Minden emberi kapcsolat az adás és az
elfogadás képességén alapul. Addig él, amíg öröm adni és elfogadni.”
Gondolati háttér: Az emberi kapcsolatok
alapkérdése: Milyen igényeket elégít ki? Újra meg újra adunk és elfogadunk:
gondolatokat, érzelmeket, életformát, biztonságot, szexuális örömöket. Krízis
akkor keletkezik, ha már nem tudunk örömmel megadni és elfogadni –egymásnak és
egymástól – mindazt, ami életünk egyensúlya szempontjából lényeges. Amíg igazán
adni tudunk, nem érezzük áldozatnak, mert öröm számunkra a másik öröme. Amíg
adni tudunk, tudunk elfogadni is. Az áldozathozatal érzése, a mérlegelés: ki jár
jobban?; az elfogadást megakadályozó félelem vagy gőg; -ezek jelzik és egyben
okozzák egy kapcsolat válságát, az összetartozás érzésének apályát.
„Az felnőtt ember, aki el tudja viselni
érzelmeinek sokféleségét és ellentmondásait.”
Gondolati háttér: Az ember része a világnak, az
egyetemes törvények rá is vonatkoznak. Az emberi pszichikum is alapvető
mozgatóereje az ellentétek egysége és harca. Ennek konkrét megnyilvánulási
formája, hogy lelkünkben ellentétes vágyak és igények, ellentétes érzelmek,
ösztönök, ellentétes vélekedések élnek együtt. Biztonságot is akarunk, de a
kaland szabadságát is. Őrizzük megszokott útjainkat, és változtatni is akarunk.
Szeretünk valakit, de néha unjuk, vagy utáljuk; esetleg másvalakit is szeretünk.
Mindezt bűntudat nélkül el kellene vállalni magunkban, és sértődés nélkül el
kellene fogadni másoktól. A dolgunk nem az, hogy elhazudjuk, hanem hogy
egyensúlyban tartsuk belső ellentmondásainkat.
„Sötétben és hidegben nem lehet élni. Meg
kell őriznünk önmagunk és kapcsolataink fényét, melegét.”
Gondolati háttér: Minden fényforrás és melegség
kialszik, kihűl, ha nem kap fűtőanyagot, táplálékot. A kapcsolatok fűtőanyaga a
törődés. Két ember együttélését legjobban a megszokás, a mindennapok
elszürkülése veszélyezteti. Egy tartós együttélésben is joga van mindenkinek
ahhoz a gyengédséghez, csábításhoz, törődéshez, azokhoz a hangulatokhoz, amelyek
az udvarlás idején természetesek voltak. Enélkül minden kapcsolat elsötétedik és
kihűl. Az ok legtöbbször nem is a szeretetlenség, hanem csak a kényelmesség és a
lustaság. Túl nagy árat kell fizetni érte. Az ember is – mint a növény –
arrafelé fordul, ahonnét fény és melegség sugárzik rá.
„Egy emberért mindent vállalni kell. Egy
helyzetért nem.”
Gondolati háttér: Amíg számunkra egy ember fontos
–addig mindent vállalnunk kell érte, és megéri. Ez igazi vállalás. Amikor nem az
ember a fontos, hanem a helyzet megtartása: a lakás, a szociális és anyagi
biztonság, a látszat a környezet véleménye –akkor már megalkuvásról van szó. Ez
is elvállalható, de csak őszintén, legalább önmagunk előtt. Ne csapjuk be
magunkat ürügyekkel; a gyerek érdekével. Erkölcsi aggályokkal, a kímélettel.
Gyávaságunk az újrakezdésre, félelmünk a változásoktól és az egyedül maradástól,
nehézzé teheti az együttélést, de fenntarthatja. Azonban hazugságra nem lehet
alapozni tisztességes kapcsolatot; biztosan összeomlik.
„Együtt kell élni, nem egymásban és nem
egymás mellett. A hetedik ajtó csukva maradhat.”
Gondolati háttér: Egy kapcsolat nem adhat többet
annál, mint hogy a nőt és a férfit egyaránt hozzásegíti rejtet lehetőségeinek
kibontakozásához, ahhoz, hogy egyre inkább hiteles, egyre markánsabban önmaga
legyen. Két szuverén ember együttélésének ez az igazi értelme. Az „Én” nem
oldódhat fel a „Mi” élményében. De ez a két Én nem is távolodhat el egymástól
annyira, hogy a kapcsolat páros magánnyá változzon. Két szabad ember életét
gondolatok, élmények, örömök és kínlódások megosztása ötvözi össze. De a
megosztás is mérték szerint történjen. Minden embernek joga van ahhoz, hogy
lelkében egy kis kamrát megtartson önmagának. Ez csak az övé. Ennek az ajtaját
nem kell kinyitni.
„Életünk története gyökerek leengedéséből
és felszedéséből áll. Mindkettőnek eljön az ideje.”
Gondolati háttér: Minden kapcsolat történés,
valahonnan valahová tart. Erre kell figyelni. Úton vagyunk-e még? Vagy már csak
ismételjük magunkat? Mit „hoz ki” belőlünk az együttélés? Jót? Előre lépést,
derűt, szabadságot, munkaképességet? Rosszat? Idegességet, beszűkülést,
rosszkedvet? A kapcsolat változik, és benne változunk mi is. Előfordulhat, hogy
az utak szétágaznak. Ha tartósan úgy érezzük, hogy már nincs dolgunk egymással,
harag és gyűlölet nélkül is el lehet búcsúzni. Azonban sokszor a másikra
haragszunk, mert nem olyan vagy nem vált olyanná, amilyennek elképzeltük. Pedig
nem tehet arról, hogy nem vagyunk elég jó emberismerők, és olyat kértünk, amit
nem tud megadni. Elmenni könnyen kell, ahogy a levél leválik a fáról. Elmenni
egyszer szabad csak és véglegesen. Egy foghúzás rossz, de elviselhető. De ha
mindennap húznának rajta egy keveset –azt nem lehet kibírni. Az ilyenfajta
szétválásban tönkremegy két ember.
vissza
|
A szorongások, félelmek és
bűntudatok problématerületéről:
„Figyelj csak! Ma van az a holnap, amitől
tegnap annyira féltél.”
Gondolati háttér: A szorongó embert leginkább a
képzelete gyötri meg. Irreálisan felnagyítja a jövő félelmetes lehetőségeit.
Ennek az az oka, hogy a szorongás tárgyat keres magának, amihez
hozzátapadhasson. Tárgytalan félelmeinket legalább érthetővé akarjuk tenni a
magunk számára. Ez a folyamat utólagos; először van a szorongás, azután
hozzákapcsolódik egy elképzelt lehetőséghez. Mennyit féltünk fölöslegesen a
holnaptól, amely eljött, sőt ma már múlttá vált –túljutottunk rajta, és az
elképzelt rémségek sehol sem voltak. Olyan ez, mint egy vizsga vagy egy műtét.
Mennyire féltünk tőle, s utólag csöndben azt mondjuk; Ennyi volt az
egész?
„Az, ami vagy, már jutalom és büntetés is
azért, ami vagy.”
Gondolati háttér: Kivel vagyunk elszámolásban? Rá
kell jönnünk, hogy elsősorban önmagunkért felelünk, saját lelkiismeretünknek
tartozunk elszámolással. Belső ügyeinkben nincs külső felelősségre vonás,
büntetés vagy jutalom. Magunk ítélünk magunk felett. De ebben az ítélkezésben
nem szabad értelmetlenül kegyetlennek lenni magunkhoz –így másokkal is
elfogadóbbak tudunk majd lenni. Meg kell értenünk, hogy cselekedeteink,
karakterünk, érzéseink, gondolataink már magukban hordják összes jó és rossz
utóhatásukat. Elkerülhetetlenül végigéljük valamennyit. Ezért értelmetlen minden
utólagos önkínzás és öntetszelgés. Azzal, hogy el kell vállalnunk viselkedésünk
következményeit –már lezárultak a számlák.
„Ember vagyok. Semmi sem idegen tőlem, ami
emberi –sem bennem, sem másokban.”
Gondolati háttér: Az életen nem lehet „makulátlan
fehér palástban” végigsétálni. Önmagunkhoz kell hűnek lennünk, nem elképzelt
ideálokat kergetünk. Legtöbbször úgy gyötörjük meg magunkat, hogy kellő
önismeret híján, irreálisan magasra emeljük a mércét. Olyat követelünk
magunktól, aminek nem vagyunk képesek megfelelni. Így állandósulhat a
bűntudatunk, a kudarcérzetünk. Emberi mértékek szerint kell ítélni, akár rólunk
van szó, akár másokról. Senkinek sem kell tökéletesnek lennie. Bőven elég a
törekvés arra, hogy kicsit csiszolni próbáljunk magunkon. Ez elérhető, a
tökéletesség eleve reménytelen. Sok minden zsúfolódik össze egy emberben; „sugár
és salak” –ettől ember.
„Rosszul gondolkozik az, aki a külsőleg
megvalósíthatót összetéveszti a belsőleg lehetségessel.”
Gondolati háttér: Nem objektív valóság sokféle
lehetőséget tár elénk. Ennél sokkal szűkebb az a tartomány, amire szubjektíve
képesek vagyunk. A legértelmetlenebb, ha azzal gyötörjük magunkat: Mi lett
volna, ha…? Múltunkat elfogulatlanul vizsgálva egyértelműen látjuk, hogy bár
sokféle út áll nyitva előttünk, mindig azt tettük és választottuk –amire belső
lehetőségünk volt. Ezért nem lehet az életet „elrontani”.
„Senki sem kérheti számon tőlünk, hogy
miért nem vagyunk olyanok, mint egy idealizált regényhős vagy egy angyal. De azt
igen, hogy miért nem vagyunk önmagunk.”
Gondolati háttér: Nem tehetünk eleget mindenki
elvárásának, nem szolgálhatjuk ki mindenki igényeit. Az emberek annyira sokfélék
és olyan sokfélét és ellentéteset követelnek tőlünk, hogy szét kellene
szakítanunk magunkat a megsemmisülésig, ha mindennek meg akarnánk felelni. Nem
lehetünk jók mindenki szemében, nem lehetünk mindenki kedvelt „Benjáminja”. Ez
nem lehet magatartásunk mértéke. Szelektálnunk és választanunk kell az elvárások
között. Ennek mértéke saját meggyőződésünk, lelkiismeretünk. Ezért adott esetben
tudnunk kell „nemet mondani”. Csak a jellemtelen, konformista embernek nincsenek
ellenségei. „Járj utadon, és ne bánd, hogy mit beszélek!” –ez volt Marx egyik
jelmondata.
„Nincs más bűn, csak emberi értékeket
pusztítani és értelmetlenül szenvedést okozni; nem menteni és csillapítani, ahol
mód van rá.”
Gondolati háttér: Az emberek rengeteg dologhoz
indokolatlanul hozzátapasztják a bűn fogalmát. Ezzel védik a konvenciókat, a
szokásokat, az érdekeket, az illemet, a változó erkölcsi divatot. A minket
gyötrő bűntudatok legnagyobb része indokolatlan. Az erkölcsnek ez a felhígulása
elhomályosítja igazi értelmét: az emberi értékek, az emberi méltóság védelmét.
Minket pedig bizonytalanná és szorongóvá tesz. Hányszor nem követjük a
szívünket, s menekülünk el önmagunk elől nyugtatók vagy ital segítségével.
Őrizni és védeni kell az emberi élet értékeit önmagunkban és másokban –ennyit
jelent a tisztesség.
„Nincs nagyobb támadás az emberi méltóság
ellen, mint a félelem.”
Gondolati háttér: A többi élőlényhez viszonyítva
az a specifikusan emberi bennünk, hogy személyiségek vagyunk, képesek vagyunk
önmagunkat megismerni, megszereznünk az „Én” élményét. Ebből fakad emberi
méltóságunk. A félelmek meggátolnak abban, hogy önmagunk legyünk. Sokszor már
addig sem jutunk el, hogy őszintén és bátran megismerjük belső valóságunkat,
igényeinket. Máskor meg –noha jól tudjuk, hogy milyenek vagyunk és mire vágyunk
–nem merünk ennek megfelelni. Az önmagának hazudó, környezetének folyton hamis
szerepeket játszó ember megalázott lény. Lelki bajaink legnagyobb része a
gyávaságunkból fakad. Csak a bátorság ad belső tartást és emberi
méltóságot.
„Minél távolabb menekülünk félelmeinktől,
annál nagyobbaknak és fenyegetőbbeknek látszanak. Ha közel megyünk hozzájuk
–jelentéktelenné zsugorodnak.”
Gondolati háttér: Az ismeretlen mindig ijesztő, és
szorongást kelt bennünk. Amit nem ismerünk, arról képzelődünk. A képzeletünket
nem kötik reális határok. Hajlamos tehát arra, hogy mértéktelenül felnagyítsa a
dolgokat. Ezért szorongásos fantáziánk is egyre növekedhet. Ez ellen nincs más
védekezés, csak ha nagy elszántsággal a valóságban éljük át azokat a
helyzeteket, amelyektől féltünk. Az átélés és a megismerés a reális szintre
szállítja le a túlértékelt eseményeket; a félelmek enyészni kezdenek. „Átéltem,
kibírtam, túl vagyok rajta” –ez a félelem igazi eloszlatója.
„Minden változik, elmúlik, és helyet ad
valami másnak. Leggyötrőbb helyzeteinket is észrevétlenül feloldja az
idő”
Gondolati háttér: A pánik és főként a depresszív
hangulat sokszor abból a hamis tudatból keletkezik, hogy a jelen mindörökre
megmarad, a jövőnk olyan lesz, mint a múltunk. A pillanat kudarcát, szégyenét,
megfosztottságát elmúlhatatlannak érezzük, úgy gondoljuk, hogy így nem lehet
élni. Gyerekek és kamaszok gondolkoznak így, akinek gondolati horizontját
teljesen elfedi egy adott helyzet. Ezért is reagálnak érzelmileg olyan
szélsőségesen. A felnőtt ember már tapasztalhatja, hogy elviselhetetlennek
érzett helyzetei egy idő után már érdektelenek, sokszor már csak halványan,
minden érzelmi jelentőség nélkül emlékszik vissza rájuk. Ezt a tudást meg kell
őrizni a kétségbeesés órájában is.
„Három fegyverünk van a szorongások ellen:
a kapcsolatok teremtése, a szembenállás és a vállalt
magány.”
Gondolati háttér: Szorongásaink, lelki bajaink jó
része abból származik, hogy meglazult betagozódásunk a világ egészébe, hiányosak
„kozmikus” kapcsolataink az emberekkel, az állatokkal, növényekkel, ásványokkal,
és az emberi kultúra által létrehozott alkotásokkal. Lelki egyensúlyunk
helyreáll, ha legalább három képességet kifejlesztünk magunkban; Tudunk jóban
lenni a világgal –ez a kapcsolatteremtés képessége. Tudunk nemet mondani arra,
ami ellen erkölcsi érzékünk tiltakozik –ez a szemben állás képessége. Tudunk
egyedül maradni, ha éppen arra van szükség –ez a vállalt magány. Ha csak az
egyikre vagy másikra vagyunk képesek, megbillen az egyensúlyunk, egyoldalúvá
torzul az életünk. A teljes ember tud örülni és együtt lenni, tud haragudni és
javítani, tud szemközt maradni önmagával.
vissza
|
Néhány
gondolat
Első gondolat:
Az élet nem arra való, hogy mindig jól járjunk. Az
életbe bele kell férnie kudarcoknak, vereségeknek, újrakezdéseknek is. Ez
kifejleszt bennünk olyan tulajdonságokat, lehetőségeket, megismeréseket, amelyek
a mindig párnázott úton rejtve maradnának.
Második gondolat:
A dolgoknak legtöbbször nem annyira végzetesek a
következményei, mint ahogy fantáziánk felnagyítja azokat. Az emberek
respektálják a bátorságot. Csak gyávaságunk bátorítja fel őket arra, hogy
visszaéljenek helyzetünkkel. Megváltozott viselkedésünk megváltoztatja az ő
magatartásukat is. Lehet, hogy így jobban megbecsülve fogadnak el
minket.
Harmadik gondolat:
Az életben vannak olyan helyzetek, amelyeket csak
bizonyos keménységgel, néha kíméletlenséggel lehet elintézni. Sokszor attól való
féltünkben, hogy kicsit kemények leszünk, fájdalmat okozunk, elodázzuk a
döntést, és ezzel olyan súlyosabb helyzetet növelünk fel, amelyet már csak
valóban kegyetlenül lehet megoldani. Elhalasztjuk a kisebb feszültségek
vállalását, addig, amíg elkerülhetetlen lesz egy sokkal nagyobb feszültség
kényszerű átélése.
Negyedik gondolat:
Önmagunk féltése, túlságos kímélése már hányszor
döntött nagyobb bajba minket! A cselekvésünket gátló aggályok sokszor csak
ürügyek indokolatlan gyávaságunk, önféltésünk leplezésére. Talán sokszor nem is
vagyunk annyira jók és kíméletesek, csak önzők.
Ötödik gondolat:
Jövőnk, körülményeink alakulása nem teljesen
kiszámítható, annyi bonyolult összetevő határozza meg. Ha nem vállaljuk a
döntést - kiengedjük kezünkből az eseményeket, amelyeknek csak passzív
elszenvedői leszünk. Ha döntünk - akkor sem tudjuk kiszámítani döntésünk minden
következményét - de a döntés vállalásának ténye pszichésen megtart bennünket,
erősít, fokozza biztonságunkat.
Hatodik gondolat:
Ha valaki öt évvel ezelőtt megmutatja nekünk mai
helyzetünket, életünk jelenlegi alakulását, sok vonatkozásban lehetetlennek
minősítettük volna. Így lennénk ma is, ha öt évvel későbbi önmagunkat látnánk.
Ezért ne becsüljük túl annak valóságértékét, amit a jövőről elképzelünk. A
pillanatnyi kínos helyzetek nem tartanak örökké, lehet, hogy egy későbbi
pozitívum csíráit hordozzák.
"A fontos dolgokat nem lehet "kicsit"
csinálni. Az ember nem lehet egy kicsit terhes, egy kicsit vérbajos, egy kicsit
halott"
A modern kor emberének a 100 %-kal van a legtöbb
baja. Az élethelyzetek, emberi kapcsolatok, feladatok, meggyőződések teljes
vállalásával. Az igények és a vágyak ellentmondásos dzsungeljével való
kristálytiszta szembenézést, saját belső törvényeinek elfogadását. Szeretünk
mindenütt "kiskapukat" hagyni. Szívesen kiegyezünk félúton. Ám kikerekedhet-e
ebből maradéktalanul hiteles élet? Leggyakrabban az önféltés teszi tönkre
boldogságunkat. Fittyet hányjunk a veszélyeknek? Dehogy, okosan kerüljük ki
őket. Csak éppen tudomásul kellene vennünk, hogy az életnek az a
sajátossága, hogy életveszélyes. A gyáva ebbe belegebed, a bátor erőket kap,
amelyek átlendítik a nehéz helyzeteken.
"Minden út - jó út, ami elvezet
valahova."
A hegycsúcsra sokféle út vezet. Vannak
meredekebbek és kényelmesebbek. S a táj is különböző, ami a szemedbe tűnik, de
azért ugyanazt a hegyet látod különböző oldalairól. Ezért, hát légy türelmes
önmagaddal szemben. Találd meg a neked legmegfelelőbb utat. De légy türelmes
másokkal szemben is, akik másik ösvényt választottak. Se a te utad, se a másoké
nem az egyedül üdvözítő út. Aki felfelé kapaszkodik, sokszor meghorzsolja magát,
időnként elesik. Fel kell állni, ne maradj fekve. Amíg úton vagy, nincs veled
semmi baj. A belső halál akkor kezdődik, amikor véglegesen letáboroztál a
hegyoldalon.
vissza
|
És ami még
kimaradt:
Tulajdonképpen más kultúrák más
kifejezésmódján, más aspektusból, de mindig ugyanaz hangzott el, s visszhangzik
mindmáig: az, amit olyan pontosan fogalmazott meg a delphoi jósda
jelmondata: Gnóthi szeauton -
Ismerd meg önmagadat! A delphoicától jóslást kértek az emberek, a
jövendőjükre, a sorsukra voltak kíván-csiak. A jós azt felelte: Ismerd meg
önmagadat, és tudni fogod a sorsodat. Mert a sorsod te vagy. Nem külső erők
uralkodnak rajtad, az istenek benned vannak, és jel-lemed, személyiséged
alakítja, formálja jövődet. Változtass magadon, és változni fog a sorsod is.
Fogadd el magadat, és el tudod majd fogadni sorsodat is. Ez a "gnóthi szeauton"
igazi értelme.
"Fülénél kell megfogni az
edényt."
Gondolati háttér: Epiktetos, a rabszolgából lett
filozófus mondja: Minden dolognak van egy vihető oldala, s vannak olyan oldalai,
ahol nem megragadhatók. Kudarcaink néha abból származnak, hogy a sima oldalán
kaparásszuk az edényt, s nem keressük meg a fülét, aminél fogva felemelhetjük.
De csak azt emelhetjük fel, ami felemelhető, ami erőnket nem haladja meg. Vannak
olyan dolgok, amelyeknek alakítása, formálása a hatalmunkban van, ezekért
vagyunk felelősek. Ám az élet olyan helyzeteket is produkál, amelyek nincsenek
hatalmunkban. Felelősségünk itt megszűnik. A régi gallusok tehetetlen dühükben
az ég ellen lőtték ki nyilaikat. Ha az ég tud mosolyogni, biztosan mosolygott
rajtuk.
"Megtettem mindent, amit megtehettem?"
Gondolati háttér: Ennyi az ember erkölcsi
kötelessége. Ne hagyjon maradékot, ne kövesse el a "jóra való restség" vétkét. A
"Mi lett volna ha...?" gyötrő kérdése akkor kínozza az embert, ha érzi a
kihagyott lehetőségeket, mindazt, amit elmulasztott, hogy dolgait rendbe tegye,
a világgal, az emberekkel, önmagával. Ha nincsenek maradékok, önvád sincsen. Egy
embertől sem követelhető több, mint amennyit adni, tenni tud. Dsida Jenő
fiatalon meghalt költő önmagának írt sírfelirata olvasható a házsongári temető
egyik sírkövén: "Megtettem mindent, amit megtehettem, kinek tartoztam,
mindent megfizettem. Elengedem mindenki tartozását, felejtsd el arcom
romló földi mását."
"A levél lehullhat, az ág
letörhet, csak a gyökerek maradjanak épek."
Gondolati háttér: A mai közhangulat megveti a
kompromisszumokat. Legalábbis szavakban. A kompromisszumokban gerinctelenséget
lát. Ne higgyük el. Kompromisszumok nélkül nem lehet együtt élni egy másik
emberrel. A társam nem az én hasonmásom. Az együttélésben a kompromisszum
kölcsönös alkalmazkodást jelent. Lemondást némely saját vágyunkról, igényünkről
a másik kedvéért. E nélkül nincs közös élet. A kérdés tehát nem az, hogy
hozzunk-e kompromisszumokat, vagy ne, hanem az, hogy a kapcsolat megtartása
megérie a kompromisszumokat? Hol a határ? Ott, hogy soha nem szabad olyan
kompromisszumokat vállalni, amelyek létezésünk, személyiségünk gyökereit sértik
meg. Van néhány olyan érzelmi, erkölcsi, meggyőződésbeli és életvezetési igény,
amelynek gyökér szerepe van az életünkben: velük kapaszkodunk a szilárd talajba,
rajtuk keresztül újul meg napról napra az életerőnk. Ezeket nem szabad bántani.
A többi nem lényeges.
"Az Én háttérbe szorítása - a világ
szolgálatához vezet."
Gondolati háttér: Ha megteremtettük Énünk
méltóságát, fokozatosan háttérbe kell szorítanunk, ha magasabb szellemi síkokra
akarunk eljutni. Például már ne az legyen a fontos, hogy én milyen nagyszerű
ajándékot adok valakinek, hanem a másik ember öröme. Saját magunkkal legyünk
szigorúak, másokkal elnézőek. Ha biztos talajon áll az Én méltósága, már
fölösleges minden mondatunkat azzal kezdeni, hogy: Én... Lassanként nem lesz
annyira fontos, hogy kapjál valamit másoktól. Fontosabb lesz, hogy adni tudjál.
Assisi Szent Ferenc így imádkozott: Uram, Te tudod, nem az a fontos, hogy engem
szeressenek, hanem, hogy én szeressek. Nem az a fontos, hogy engem megértsenek,
hanem, hogy én megértsek.
vissza
|
|