A "SZELÍD ÖNURALOM" ISKOLÁZÁSA
Iskolázást írok gyakorlatok helyett, a két fogalom jelentéstartalma
ugyanis más. Az úgynevezett - főként az európai kultúrkörben elterjedt -
gyakorlatok a jógának picinyke szeletét jelentik, és tulajdonképpen "technikai
eszköztárnak" tekinthetők, amelyek a háttértartomány nélkül önmagukban
valamiféle sajátos egészségmegőrző gimnasztikává torzulhatnak. Ez a lehetőség
némi veszélyt is hordoz. Nevezetesen a jógázó esetleg nem tudja, hogy az
intenzív gyakorlatok végzésével "mihez nyúl hozzá", azaz milyen hatások
következhetnek biológiai, de főként lelki és szellemi életében. Előfordul, hogy
a jógázó olyan változásokat tapasztal saját magán, amelyek megijeszthetik,
miután nem tudja beilleszteni mindennapi életébe, pszichés biztonsága meginog,
esetleg pszichoterápiás segítségért kell folyamodnia. Szerencsére a lustaság, a
manírok előtérbe kerülése a legtöbb esetben fölöslegessé teszi ezt az
aggodalmat. Az európai emberek többségéből hiányzik az önátadásnak az a
képessége, ami keleten még megőrződött, s ezért "jógázásban" is a felszínen
marad. A kizárólag testi gyakorlatok erőltetése a jóga szempontjából hamis
hangsúlyeltolódáshoz is vezethet: a lényeg éppen az ösztön-, érzelmi, gondolati
és főként erkölcsi funkciók fejlesztése lenne, s ehelyett az egész aktivitás a
testre koncentrálódik. Régi szabály, hogy az embernek három lépést kell
előremennie erkölcsi fejlődésében, míg egyet léphet szellemi síkon. Az
iskolázás az egész ember lépcsőzetesen emelkedő és kiterjedő fejlesztését
jelenti, lappangó képességeinek kiművelését, túlburjánzó sajátosságainak a
visszaszorítását, nyesegetését. Az egész folyamat hátterében viszont egyfajta
informáltságnak, elméleti ismeretanyagnak kell léteznie ahhoz, hogy a dolog
valóban működjön. Az ember ne csináljon önmagával vagy másokkal semmi olyat,
amiről nem tudja pontosan, hogy micsoda, milyen hatáshoz vezet és milyen testi
vagy pszichés mechanizmusokon keresztül. A jógaagitátorok és önjelöltek,
tanítványokra vadászó "guruk" ezekre a kérdésekre a választ általános és
hangzatos, romantikus és misztikus frázisokkal, pesti nyelven szólva
"züfecekkel" szokták általában helyettesíteni. Ennek legkézenfekvőbb módja a
szanszkrit, páli vagy hindu nyelvű terminus technicusokkal való dobálódzás, ami
olyan jólesően kenegeti az ember önértékelését: lám, én tudok valamit, ami a
közönséges ember előtt rejtve van. A jóga egész képzési rendje tulajdonképpen
két részből áll. Egyrészt az elméleti tanulmányokból, másrészt az iskolázásból.
Az iskolázás az önfejlesztés módszereinek az elsajátítását jelenti, ennek egy
részét alkotják az úgynevezett gyakorlatok. A dolog eddig nyilvános és
tanulható. Az iskolázás szubjektív hatása, a gyakorlatok során megélt
élményvilág viszont a legszigorúbb magánügy, erről évezredek óta tilos beszélni,
"nem téma", meg kell maradnia belső megélésnek! Az alábbiakban megpróbálom a
jógaiskolázás szerkezeti felépítését röviden és érthetően leírni, leginkább
Patanjali rendszertanát követve. Kerülöm az indiai fogalmak halmozását, egyrészt
mert nem ismerem ezeket a nyelveket, másrészt mert enélkül is minden érthető. Ha
egy-egy kifejezés magyar átírása hibás lenne - mindig hibás -, előre is elnézést
kérek az orientalistáktól. Igazuk van, de az én fülemben így maradt meg, úgyis
tudjuk, hogy miről van szó. Az iskolázás "felépülésének" vázlata természetesen
hiányos lesz, léteznek másfajta csoportosítások, az iskolázás fő irányától
leágazó jógautak, ezeket elhagyom. Lássuk tehát az egymásra épülő
szinteket.
1. A lemondás jógája (Jáma) Első megközelítésben tulajdonképpen felére
csökkentett tízparancsolat: ne ölj, ne lopj, ne hazudj, ne féktelenkedj, ne
vágyakozz! A lényeg azonban nem az, hogy mindezeket ne tegye meg az ember, hanem
az, hogy ne kívánja megtenni. Nem félelemből vagy akár belátásból az emberre
kényszerített külső fegyelemről van szó, amelynek bilincsében vergődik valaki,
hanem a belső igény kioltásáról, ha úgy tetszik, szublimálásáról. A fogalmak
tágan értelmezendők. Pusztítani semmilyen élőlényt nem szabad, de nemcsak testi
értelemben. Nem szabad tönkretenni, "megölni" egy másik ember önérzetét, hitét,
ragaszkodását sem. A lopás sem csak a tárgyi tulajdonokra vonatkozik. Nem szabad
ellopni eszméket, bizalmat, munkaerőt sem, egyszóval nem szabad kihasználni a
másik embert. A hazugság tilalma nemcsak a félrevezetésre, becsapásra
vonatkozik, hanem hamis eszmék, ideológiák még oly jóhiszemű terjesztésére is. A
féktelenség az indulatosságon kívül magában foglalja a szenvedélyeket is. Ekkor
sem szabad kizárólag a drogra vagy az alkoholra gondolni. A jógától idegen
minden fanatizmus, eszmei vagy vallási türelmetlenség, "megszállottság" vagy
ezeknek a bármilyen módon való szolgálata. A vágyakozás a sóvárgás
jelentéstartalma is messze túlnő az erotikán, beletartozik az anyagiasság, a
becsvágy, a karrierizmus, a gyűjtőszenvedély, általában minden, ami
birtoklás.
2. A hit jógája (Nijáma) Türelmességet, elfogadást ír elő mindenféle
vallás, rítus, eszmerendszer, filozófia, világnézet, szokás, politikai,
tudományos vagy esztétikai meggyőződéssel szemben. Úgy is nevezhetnénk, hogy a
szellemi szabadságjógája. Szabad másképp látnod, másképp értened a világot,
másképp gondolkoznod az emberi élet dolgairól, mint nekem. Tehát az egocentrikus
beállítódás, az intolerancia megfékezését jelenti, az attitűdöt kívánja
megszüntetni, ami így gondolkozik: "Ő más, mint én. Tehát rosszabb! Azért
rosszabb, mert nem hozzám hasonló." A nijáma tehát magában foglalja pszichikus
értelemben azt, amit a szempontváltás képességének, empátiának nevezünk.
Elutasít mindenféle dogmatikát, megmerevedett világképet, nárcisztikus
előítéletet, ami a "másságban" mindig sátáni, sötét erőket és szándékokat vél
felfedezni. Nemcsak egyénekre vonatkozik ez, hanem népekre és kultúrákra, sőt
abszolutizált tudományos irányzatokra, iskolákra is.
3. A testtartások jógája (Ászana) A test és életfunkcióinak zavartalan
működését kívánja biztosítani. A jóga feltételez bizonyos életerőközpontokat
(csakrákat), amelyek egyben a magasabb rendű szellemi megismerés "szervei" is.
Az ászana - gyakorlatok egyik hatása ezeknek a sokszor "alvó", tehát a mai
emberben nem működő központoknak az aktivizálása. A gyakorlatok ezen kívül
kimutatható fiziológiai hatással is rendelkeznek, amelyek elsősorban a gerincre,
az agyidegek működésére, a belső szekréciós mirigyekre és az agyra kedvezőek, a
különböző szervek vér- és oxigénellátását segítik elő. Alapelv a "laza"
gyakorlatvezetés, minden erőlködés és erőltetés elkerülése. Minden ászanának van
helyettesítő gyakorlata is. Az embernek meg kellene találnia a saját ászanáit.
Emellett általában az tapasztalható, hogy a rövid ideig kitartott
testhelyzeteknek tónus-, feszültség-, aktivitásnövelő hatásuk van, míg a hosszú
ideig végzett gyakorlatok lazítanak, a nyugalom, az elmélyedés, a befelé
fordulás irányába vezetnek.
4. A lélegzés jógája (Pránajáma) Az életerőközpontok aktivizálásának,
az életerő (prána) közöttük meginduló áramoltatásának másik alapvető
gyakorlatfajtája. Ismeretesek bizonyos "taszító légzések", amelyek a légutakat
teszik szabaddá a "valódi" légzőgyakorlatok számára. Ez utóbbiak lényege a
lélegzés folyamatának ritmusos megnyújtása - belégzés - a lélegzet visszatartása
- kilégzés - és a lélegzés folyamatának koncentrált gondolati
követése. Tágabb értelemben formálja az egyén viszonyát a világhoz: felveszek
erőket és hatásokat magamba (belégzés) - felhasználom azokat, átalakítom saját
magam építése érdekében (visszatartás) - s ami ebből keletkezett, visszaadom a
világnak (kilégzés). Oxigént használok fel, amit más lények termeltek, és
széndioxidot és vízgőzt adok vissza, amit más lények (növények) használnak fel
megint. A kozmosz életében való biológiai szellemi részvételről van tehát
szó. Az ászana- és a pránajáma - gyakorlatokat együttesen Hatha - jógának is
nevezik.
5. Az érzékelés jógája (Pratjihara) Az emberre állandóan különféle
ingerek záporoznak a világból. Az ember - ennek megfelelően - hol ide, hol oda
kapkodja a fejét. A jóga azt akarja elérni, hogy az ember tudatosan és
akaratlagosan képes legyen egy számára fontos érzéki benyomást megőrizni, és nem
hagyja magát attól eltéríteni más hatások által. Tulajdonképpen az elmélyülés
kezdeteiről van szó. Másképpen a figyelem jógájának is nevezhetnénk. A pontos
észrevevéshez idő és nyugalom kell. Azt akarja elérni, hogy az ember ne csak
nézzen, hanem lásson is, vegye észre azokat a mély információkat, amelyeket néha
a legapróbb jelek hordoznak.
6. A koncentráció jógája (Dharana) Amikor a jógázó ura lett
érzékelésének és figyelmének, képessé kell tennie magát arra, hogy adott
időtartamra el tudjon fordulni az érzéki benyomásoktól, tehát időlegesen
"elzárja" érzékszerveit, szüneteltesse működésüket. Ebben az állapotban
gondolati aktivitása a képzeteire összpontosul. Már nem a dolgokra figyel, hanem
a dolgok képzeteire, amelyek benne életre keltek. Másképpen az emlékezés
jógájának is nevezhetjük. A képzetekre való elmélyült koncentráció
természetesen gondolkodási folyamat is. A jelenség körülbelül megfelel annak,
amit a keresztények lelkigyakorlatoknak vagy a görög filozófusok kontemplációnak
neveznek. Lényeges eleme a képzetek és a valóság időszakos összevetése s e
korrekció alapján az újbóli elmélyedés.
7. A meditáció jógája (Dhijana) A meditáció ebben az értelmezésben
elvont szellemi tartalmaknak való önátadást jelent. Már nem gondolkozás, hanem
átélés. Legtöbbször valamilyen érzelmi, eszmei vagy erkölcsi igazságot, fontos
ismeretet kifejező tartalomról van szó. A cél az, hogy időlegesen csak a
meditáció tárgya töltse ki az egész pszichikumot, ne jelenjenek meg ezen kívül
álló, vele összefüggésben nem levő érzelmek, asszociációk,
gondolatok.
8. A kiüresedés jógája (Szamadhi) Rendkívül nehezen elérhető állapot.
Azt jelenti, hogy időlegesen eltűnik az emberből minden pszichés tartalom - nem
alvásról van szó! -, nem érzékel, nem érez, nem emlékezik, nem gondolkozik. Úgy
létezik, mint egy "üres edény", amelyik bármilyen tartalom befogadására kész,
ami belehullik. Az Én, a személyiség ideiglenes háttérbe szorításáról,
megszűnéséről van szó. Ennyiben hasonlít a halál állapotához. A jóga szerint
ekkor nyílik lehetőség egészen mély szellemi megismerésekre. Ez a helyzet
alázatot is reprezentál, el kell fogadni azt is, ha az üresség üresség
marad. A keresztény ezoterikában valami hasonlót neveztek extatikus
állapotnak, de használták a fogalmat még régebbi szellemi irányzatok is. A
babiloni - káldeus kultúra Marduk imája Weöres Sándor szerint így
hangzott:
Először a partok tűnnek el, azután minden sziget és zátony. Aztán a
víz, aztán a fény, aztán a sötétség. Végül semmi sem marad. Ott
megtörténik felszabadulásunk. Mert szent és örök az Üresség s az emberben
fészkel, s az Ürességben fészkel az ember.
Néhány jó tanács: 1. A jógagyakorlatokat jobb nem elkezdeni, mint
abbahagyni. (Egyébként mindenre vonatkozik.) 2. Mindenkinek meg kell találnia
a saját jógáját. 3. A valódi Mester sohasem keres tanítványokat. Mindig a
tanítvány keresi meg Mesterét. 4. A tanítvány hűtlen lehet a Mesterhez, de a
Mester sohasem lehet hűtlen a tanítványhoz. A Mester hűségének legbiztosabb
jele, ha a tanítvány szabad marad, nem függ a Mesterétől. 5. Az iskolázás
útját közösen meg lehet tanulni. Megismerésekhez, megértésekhez jutni csak
egyedül lehet. És ez már a legintimebb magánügy. Abba a szférába tartozik,
amiről Hamlet azt mondja: "A többi néma csend..."
A BUDDHIZMUS JÓGÁJA
Bár Buddha annak idején letért mind a Szankhija, mind a jóga útjáról, e
tanítások számos elemét felhasználta saját bölcseleti rendszerében. A jóga
különben sem vallás, egyrészt tehát önmagában is gyakorolható, másrészt
"beépülhet" bármilyen világfelfogás testi és lelki "karbantartási" gyakorlatai
közé. Buddha egyedül a testi leromlást előidéző öngyötrő aszkézisre mondott
határozottan nemet. Valószínűleg a saját bőrén tapasztalta, hogy a testi
tönkremenés megtépázza a lelket is. Az aszkézis helyére a mértéktartást
állította. Létezik tehát buddhista jóga is. Lélektani játékaink során sehol sem
foglalkoztunk a jógagyakorlatok részletes "technikai leírásával és elemzésével.
A tankönyvszagúság veszélyeit elkerülendő most éppen csak rápillantunk a
buddhizmus jógájának építkezésére, ezen belül is természetesen csak az
alapokra. Buddha első követelése az volt, hogy tanítványainak tisztességes
embereknek kell lenniük. (Tulajdonképpen már ez a követelmény megválthatná a
világot, a többit akár el is hagyhatjuk.) A tisztesség - ha úgy tetszik, az
erkölcsösség - az egyszerű mezei buddhistától azt követelte, hogy ne pusztítson
el életet; ne hazudjon, ne zsákmányolja el mások tárgyi vagy szellemi
tulajdonát, tartson mértéket, és ne legyen kártékony a szexualitásban; s végül,
ne avatkozzon be művileg saját lelki-szellemi életébe izgató- vagy kábítószerek
alkalmazásával. A szerzetesek életét ezen túl a teljes nemi absztinencia;
bizonyos étkezési korlátozások; többfajta szórakozás, cicomázás, hivalkodás
tilalma; valamint az anyagi javak halmozásának megtiltása
szigorította. Ezután következett annak az elérése, hogy a tanítvány ne váljon
az érzéki benyomások rabjává, beleértve a látás, a hallás, az ízlelés, a
szaglás, a tapintás útján szerzett élményeket és az ezekről való
képzelgést. Az emberi természet ismeretében a Megvilágosodott szükségesnek
látta külön hangsúlyozni a mértékletes evést. Azt szerette volna elérni, hogy a
tanítványok ne az élvezetért, hanem a test egészségben tartásáért
táplálkozzanak. Az elhízás, a zsír és a hús elburjánzása a test eluralkodását
jelenti a szellem felett. Állítólag Buddha pocakos ábrázolása sem arról beszél,
hogy a Mester kövér volt, hanem a sanyargató aszkézissel való szembenállásának
szimbóluma. Ezután következne mindenféle testi és lelki diszharmónia
kiküszöbölése. Az embernek éppúgy rendben kell tartania emésztését, mint az
érzelmi háztartását, indulati életét, kapcsolatait, becsvágyát. Kiemelkedően
fontos az összeszedettség követelménye. Azt fejezi ki, hogy bármit csináljon is
az ember - beleértve legegyszerűbb mindennapi teendőit -, bármilyen kritikus
helyzetben tevékenykedjen is, mindig legyen éber a figyelme, működjék az
önkontrollja, vagyis tudja, hogy éppen mit tesz. Ezek után a tanítvány
kereshet egy nyugodt zugot magának, ahol elkezdheti meditatív elmélkedéseit.
(Vajon hány születés és halál kell ahhoz, amíg ide elérkezik?) Az
erkölcsi-szellemi fejlődés eme szintje nélkül tulajdonképpen fölösleges is
hozzáfogni a meditációt előkészítő gyakorlatokhoz:
1. Nyugodtan kell ülni, a saját legkényelmesebb ülésben. Mégis jó, ha ez
keresztbe vetett lábbal történik. Koncentráció esetén a testtartás egyenes,
meditáció esetén előregörnyedt. A közvetlen fiziológiai, vegetatív hatás
szempontjából, ha valaki fáradékonyságát, aluszékonyságát akarja megszüntetni,
egyenesen üljön; ha az álmatlanságtól, izgatottságtól, feszültségektől akar
megszabadulni, görnyedjen előre.
2. Behunyt szemmel, lassan, folyamatosán, ritmusosan lélegezzen.
Koncentráljon az orrnyílásokra.
3. Most a lélegzések során képzeletben fel kell idézni a mellkas, a
rekeszizmok, a has ritmikus mozgását, tágulását és összehúzódását.
4. Ezután a levegő útjára koncentráljon a ki- és belégzések alatt. A
lélegzés kezdetére, folyamatára és végére. 10-10 légzésnél ne végezzünk
többet.
5. Behunyt szemmel úgynevezett gondolati masszázst végezzünk. Elindul a
nyaktól, érinti a vállakat, a karokat, a kezeket, a mellkast, a hátat, a
derekat, majd a comb, a térd és a láb következik.
6. Mély belégzés után hangosan zengesse az OM-ot, míg a hang hosszan és
zümmögve elhal. Az OM tulajdonképpen AUM-ként hangzik, ahol az A az éber tudati
állapotot, az U az álomtudatot, az M a mélyalvás tudatállapotát
reprezentálja.
7. Ezután az OM némává válik, már csak az ember lelkében zeng.
8. Ez a belső OM elvezethet az érzelmi és gondolati kiüresedéshez. Ez már
a meditáció küszöbe. Addig marad ebben a helyzetben az ember, amíg be nem tör az
első gondolat vagy érzés. Azt jól szemügyre veszi, majd befejezi a gyakorlatot.
Az OM-gyakorlatokat legfeljebb háromszor érdemes megismételni egy
ülésben.
Amint látjuk, minden út a belső kiüresedés Rómájába vezet. Mógallána,
aki eredetileg matematikus volt, majd Buddhához csatlakozva egyik
legkiemelkedőbb tanítványa lett (míg a titthahívők agyon nem verték),
elgondolkozva a Tanításon, azt kérdezte: "Hogyan lehetséges az, hogy adva van a
megvilágosodáshoz vezető út, van tanító is, vannak tanítványok is, akik ezen az
úton akarnak járni, s a legtöbben mégsem érik el a célt?" Mire Buddha: "Két
ember fordul hozzád, hogy mondd el nékik, hogyan lehet eljutni Rádzsagáha
városába. Részletesen elmondod nekik az útirányt, a kanyarodásokat, a
kereszteződéseket, arról is felvilágosítod őket, hogy milyen veszélyeket kell
elkerülniük. Az egyik ember betartja az utasítást, és sikeresen eljut
Rádzsagáhába. A másik nem tartja be az utasításokat, és eltéved. Hogyan
lehetséges ez?" Mógallána (megtörten): "Éppígy bajlódok én is, uram, Gótáma.
Számtantanár vagyok én, uram, Gótáma." Igen, könnyen eltéved az ember, még ha
számtantanár is.
vissza
|